Slaapstoornissen oplossen. Tips om beter te slapengemiddelde leestijd 3 minuten

slaapstoornissen oplossen

Slaapstoornissen oplossen is de beste investering in je gezondheid en je toekomst. Weinig dingen zijn namelijk belangrijker dan voldoende slaap. Een goede nachtrust is een voorwaarde om overdag goed te kunnen functioneren.

In het moderne leven zijn er helaas heel veel zaken die ons normale slaappatroon kunnen verstoren. Hieronder volgen een paar tips die ervoor kunnen zorgen dat je de slaap kunt pakken die je nodig hebt.

Slaapstoornissen kun je oplossen met deze tips

De volgende tips kunnen je helpen als je:

  • Moeite hebt om in slaap te komen
  • Regelmatig midden in de nacht wakker wordt
  • ’s Ochtends niet uitgerust je bed uitstapt

Door slaapproblemen ben je overdag chagrijnig, moe en snel geïrriteerd. Je maakt dan sneller fouten en zelfs de kans op een ongeluk is groter als je niet uitgerust bent. Op de lange termijn kunnen slaapstoornissen door het slaaptekort leiden tot een slechte gezondheid en overgewicht.

Wat is een normale slaap?

De meeste mensen hebben tussen de zeven en negen uur slaap per nacht nodig om goed te kunnen functioneren. Lees ook: Hoeveel uren slaap…

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een keertje een mindere nacht. Soms slaap je gewoon niet lekker. Dat kan verschillende oorzaken hebben: misschien ben je ziek of heb je stress. Of je wordt uit je slaap gehouden, bijvoorbeeld door muggen (lees ook: Wat kun je doen aan muggen in je slaapkamer).

Een enkel nachtje slecht slapen is in het algemeen niet zo erg. Slaapmoeilijkheden gaan pas echt een probleem vormen als je energievoorraad dusdanig laag wordt dat je slaapgebrek een negatieve invloed heeft op je gezondheid, je humeur, je studie of werk, sociale contacten en je concentratievermogen.

Je slaaptekort heeft ongeveer hetzelfde effect als het gebruik van zware medicijnen. Het is alsof je dronken bent. Als je erg moe bent doordat je structureel slecht slaapt, kan het gevaarlijk zijn om een ​​auto of motor te besturen, zware machines te bedienen of voor anderen te zorgen.

Mogelijke oorzaken van slaapproblemen

Slaapstoornissen houden verband met de volgende zaken:

  • het gebruik van grote hoeveelheden stimulerende middelen zoals tabak, alcohol, en cafeïne
  • overgewicht (obesitas) vanwege de sterk verhoogde kans op slaapapneu en snurken
  • medische problemen zoals ernstige allergieën, astma of chronische pijn
  • geestelijke gezondheidsproblemen zoals depressie, paniekaanvallen of een angststoornis,
  • het gebruik van medicijnen zoals steroïden of andere pepmiddelen, medicatie om te plassen, pijnstillers en hartmedicatie (bespreek dit met je huisarts als dit voor jou van toepassing is)

Soorten slaapstoornissen

Slapeloosheid de term waar we als eerste aan denken. We hebben het dan over nachten waarin we wakker liggen en hooguit af en toe wegdommelen in een rusteloze slaap van lage kwaliteit. En dat over een langere periode.

Slapeloosheid kan zowel betrekking hebben op moeite met inslapen (niet in slaap komen) als moeite met doorslapen (bijvoorbeeld na 5 uur slaap wakker worden). Het is een vrij algemeen probleem, waar vrouwen statistisch gezien iets meer last van hebben dan mannen.

Meer lezen:

Hoe kan ik snel in slaap vallen? De 4-7-8 methode

Slaapapneu of snurken

Mensen met apneu stoppen tijdens de slaap telkens even met ademhalen. Deze verstoringen van de ademhaling veroorzaken op hun beurt weer andere slaapgebreken.

De meest opvallende tekenen van slaapapneu zijn ‘s nachts snurken en overdag extreem vermoeid zijn. Deze stoornis komt relatief vaak voor, maar wordt vaak niet opgemerkt. Mannen hebben er statistisch gezien twee keer zo vaak last van als vrouwen.

Lees ook:

Middel tegen snurken gezocht? 7 tips om ervan af te komen

Rusteloze benen (Restless Legs Syndroom)

Personen met zogenaamde rusteloze benen (ook wel Restless Legs Syndroom of RLS genoemd) voelen regelmatig een vervelend, tintelend gevoel in hun benen. Vaak speelt het op als men in bed ligt. De tintelingen verdwijnen als men de benen beweegt. Het spreekt vanzelf dat lekker slapen op deze manier vrijwel onmogelijk wordt.

Door deze voortdurende verstoring van hun slaap zijn mensen met rusteloze benen overdag vaak extreem moe. RLS kan beginnen in de vroege volwassenheid, maar komt vaker voor bij mensen van middelbare en hogere leeftijd.

Narcolepsie

Narcolepsie is een zeldzame slaapstoornis waarbij patiënte overdag plotseling overvallen worden door een niet te beheersen aandrang om te slapen. Er is dan iets meer aan de hand dan wanneer je thuis op de bank in slaap valt na een lange werkdag als je televisie kijkt.

Narcolepsie is een aandoening die wordt veroorzaakt door een probleem in dat deel van de hersenen dat het slapen regelt. Daardoor ontstaan slaapaanvallen, waarbij de patiënt pardoes in slaap valt, bijvoorbeeld midden in een gesprek of tijdens het autorijden. Het maakt dan niet uit hoe lang de patiënt de voorgaande nacht heeft geslapen.

Slaapstoornissen oplossen: Tips

Probeer deze suggesties als je problemen ondervindt met slapen en je slaapstoornissen wilt oplossen:

Gebruik minder cafeïne

Drink uiterlijk halverwege de middag je laatste bakje koffie. Kijk ook uit met thee en frisdranken (vooral cola) waar cafeïne in zit.

Meer lezen: Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam verdwenen is?

Ga ‘s avonds laat offline

Schakel je televisie of computer ten minste 30 minuten voor het slapengaan uit en leg je mobiele telefoon en tablet weg. Door het blauwe licht dat deze apparaten via hun beeldscherm uitstralen denken je hersenen dat het nog steeds dag is. Daardoor wordt de aanmaak van melatonine geremd.

Meer lezen:

Computerbril kopen? Review Shadez Blue Light beeldschermbril

Hou een slaapdagboek bij

Noteer de tijd dat je naar bed gaat en de tijd dat je wakker wordt. Schrijf erbij hoe je je voelt, wat je gegeten en gedronken hebt en eventueel welke medicijnen je hebt gebruikt. Probeer na een week of de twee factoren te herkennen die een rol zouden kunnen spelen bij jouw slaapproblemen.

Lees ook: Natuurlijke slaapmiddelen die werken

Volg een slaapcursus

Tegenwoordig worden er veel slaapcursussen aangeboden die je kunnen helpen om lekker te slapen. Dit is de beste manier om structureel je slaapstoornis op te lossen. Er is voor elk wat wil, van een opname in een slaapkliniek tot een online cursus waarin je in 7 stappen komt tot een goede nachtrust. Vele mensen hebben deze gevolgd en zij slapen nu perfect, waar ze ook zijn. Het effect van een goede nachtrust op je gezondheid is enorm. Mensen presteren beter, hebben enorm veel energie en zien er veel jonger uit.

Meer lezen:

Slaapcursussen: maak de keuze die bij jou past

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *