Middel tegen snurken gezocht? 7 tips om ervan af te komengemiddelde leestijd 5 minuten

middel tegen snurken

Middel tegen snurken gezocht. Veel mensen zijn op zoek naar de oplossing voor dit vaak voorkomende probleem dat hun nachtrust verstoort. Want snurken lijkt misschien onschuldig, het kan heel vervelend zijn voor je partner en bovendien slecht voor de kwaliteit van je slaap. We beschrijven een paar eenvoudige remedies om van het snurken af te komen en beter te kunnen slapen.

Bijna de helft van alle mannen snurkt en voor vrouwen geldt hetzelfde. Voor mensen die al een tijdje naar een middel tegen snurken zoeken zijn hier zeven verrassend eenvoudige tips om nachtelijk gesnurk voor eens en voor altijd uit te bannen.

Middel tegen snurken, tip 1: de neus

We beginnen bij de basis: de neus. De meeste mensen vergeten dat snurken begint in de neus en zien daarom de meest eenvoudige oplossing over het hoofd, namelijk goed je neusholtes vrijhouden.

Als je neus niet verstopt is en alle neus- en keelholtes open en schoon zijn, kan je adem rustig en ongestoord plaatsvinden. Heb je last van slijm of snot, al dan niet opgedroogd (pulken), dan is de kans dat je gaat snurken vele malen groter. Je gaat dan ook eerder door je mond ademen, wat als je slaapt het bekende snurkende geluid opwekt.

Er zijn veel manieren om ervoor te zorgen dat je neusholte vrij is voordat je naar bed gaat. De meest efficiënte en aangename methode is een lekkere warme douche nemen voor het slapengaan.

Ook kun je spoelen met zout water. Los wat zout op in een glas of kopje lauw water en snuif dat op via je neus. Niet doorslikken, maar uitspugen in de wasbak. De meeste mensen vinden dit niet zo heel prettig, maar effectief is het wel als je verkouden bent.

Tot slot kun je de neus meer ‘open’ zetten met speciale strips die je op je neus plakt. Sporters gebruiken deze neuspleisters ook om meer zuurstof te krijgen tijdens hun prestatie.

Er zijn anti-snurkpleisters op de markt die je op je neus plakt. Deze zijn speciaal gemaakt om snurken tegen te gaan en dus beter te kunnen slapen, zoals de Breathe Right neusstrips. Een tevreden koper schreef: ‘Had het vaak benauwd met slapen. Sinds ik deze pleisters gebruik slaap ik als een roosje.’

Tip 2: zorg dat je niet uitdroogt

Mensen die een middel tegen snurken zoeken zien soms de simpelste oorzaken over het hoofd. Een ervan is uitdroging. Of je nu regelmatig of slechts af en toe snurkt, zorg er altijd voor dat je gehydrateerd blijft. Dat is een zeer effectief middel tegen snurken.

Als je onvoldoende water hebt gedronken wordt het speeksel bij je gehemelte en je neus in de loop van de nacht plakkerig doordat je lichaam uitgedroogd is. Dat zal het snurken erger worden.

Je moet de hele dag door meerdere glazen water gebruiken. Over de exacte hoeveelheid water dat je moet drinken zijn de geleerden het nog steeds niet helemaal eens, maar zeker is  dat je ervoor moet te zorgen dat je lichaam voldoende vocht heeft. Vooral als  je  ‘s nachts of bij het wakker worden een droge mond hebt en je uitgedroogd voelt, is het belangrijk om een ​​paar glazen water te nemen voordat je naar bed gaat.

Het is ook altijd goed om een glas water op je nachtkastje te zetten en een slokje te nemen als je wakker wordt met een droge mond.

Blijf je last houden van een droge mond in de nacht dan bestaan er tegenwoordig ook speciale sprays om dat probleem definitief op te lossen. Een goed voorbeeld van een dergelijk middel tegen snurken is de Sleepzz Snurk Anti-Snurk spray, gemaakt op basis van natuurlijke extracten.

Tip 3: pas op met alcohol

Zelfs personen die normaal gesproken niet of nauwelijks snurken kunnen liggen ronken als een houtzaagmolen als ze een paar uur voordat ze naar bed gaan alcohol drinken. Kalmerende middelen hebben overigens hetzelfde effect.

Dit wordt veroorzaakt door het volgende. Elke spier in je lijf heeft een bepaalde spierspanning in rustpositie. Dat geldt ook voor de spiertjes achter in je keel. Alcohol verstoort die rustspanning van je keelspieren.

Deze verstoring van de normale rustspanning van je keelspieren door alcoholgebruik veroorzaakt trillingen als je ademt tijdens je slaap. Daardoor heb je meer kans om te gaan snurken. Afgezien daarvan kan het drinken van alcohol voordat je naar bed gaat je slaap verstoren of je wakker houden. Pas dus op met te veel bier of wijn voor het slapengaan.

Tip 4: gebruik een anti-snurk beugel

Snurken wordt vaak veroorzaakt doordat de tong achter in de keel zakt en daar de luchtdoorgang blokkeert. Dit heet apneu. Door de blokkade gaat bij het ademen de keel en omgeving trillen, wat het snurken (met veel geluid) veroorzaakt.

Er zijn tegenwoordig verschillende soorten van speciale beugels op de markt om daar iets tegen te doen. Je moet deze apparaten alleen tijdens het slapen dragen. Ze passen als een orthodontische houder of mondbeschermer voor sport makkelijk in de mond.

Een goed voorbeeld van een ergonomisch gevormde en wetenschappelijk geteste slaapbeugel van Nasivent. Met de starterset haal je een probaat middel tegen snurken in huis waarmee je in veel gevallen zonder doktersvoorschrift apneu kunt uitbannen, zodat snurken tot de verleden tijd behoort.

Middel tegen snurken tip 5: afvallen!

Hoewel er ook dunne mensen zijn die snurken is er een groot verband tussen overgewicht en snurken. Onderzoek heeft aangetoond dat als je in gewicht toeneemt, de nek overtollig weefsel krijgt waardoor de doorgang van de luchtwegen wordt beperkt. Hoe nauwer de luchtwegen door vetweefsel, hoe meer kans op snurken.

Om zonder verdere hulpmiddelen duurzaam van het snurken af te komen is het vaak voldoende om je overtollige gewicht kwijt te raken. Dit artikel kan je daarbij op weg helpen.

Tip 6: verander je slaappositie

Weer even terug naar de basis. Je slaaphouding kan een van de belangrijkste oorzaken zijn waarom je snurkt. Als je op je rug slaapt, zullen je zachte gehemelte en de basis van je tong naar beneden zakken de luchtpijp belemmeren. Terwijl je in- en uitademt tijdens het slapen, zal je gehemelte daardoor een vibrerend geluid veroorzaken. Dat geluid staat bekend als snurken.

Als je snurkt, probeer dan te vermijden om op je rug te slapen.  Een tennisbal aan de achterkant van je pyjama vastnaaien is een alternatieve methode om te voorkomen dat je tijdens het slapen op je rug rolt. Belangrijker is het gebruik van een goed matras en een kussen met traagschuim voor meer ondersteuning, zodat je gezonder en beter kunt slapen.

Een voordelige keuze is het drukverlagend NASA kussen. Dit kussen krijgt uitstekende reviews van klanten in de winkel van Bol.

Tip 7: een integrale aanpak van je slaaptekort

Slaapproblemen hebben diverse oorzaken die vaak niet op zichzelf staan. Snurken is daar een van. Meestal is er een verband tussen de verschillende oorzaken. We schreven er al vaak over op deze site.

Om je slaapproblemen integraal aan te pakken kun je overwegen een slaapcursus te volgen. Daarbij pak je in zeven stappen alle oorzaken aan met als resultaat dat je in korte tijd voor altijd zonder hulpmiddelen van een verkwikkende nachtrust kunt genieten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *