Slapen met lawaaigemiddelde leestijd 5 minuten

slapen met lawaai

Slapen met lawaai is voor veel mensen een probleem. Steeds meer mensen krijgen er last van nu het steeds drukker wordt in ons land. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om toch lekker te kunnen slapen, dus lees snel verder.

Slapen met lawaai

Er zijn vele vormen van geluidsoverlast die je uit je slaap kunnen houden. Iedereen moet wel eens proberen te slapen met lawaai. Sommige mensen hebben er geen moeite mee. Dat zijn de geluksvogels. Maar voor de meeste mensen kan het wel een probleem zijn.

Wie niet lekker slaapt heeft daar vaak de hele dag last van. Je voelt je moe, prikkelbaar en het is lastig om je goed te concentreren. Misschien woon je vlak bij een drukke verkeersweg, of je moet slapen in een hotel in de stad. Wellicht heb je huisgenoten of buren met een ander ritme die je slaap verstoren.

Hieronder hebben we veel tips en tricks die ervoor zorgen dat je prima slaapt, ook als het niet stil is om je heen. Want dat is beslist goed mogelijk. Met deze tips slaap ook jij straks als een roos!

Wakker worden van geluiden

Een lawaaierige omgeving kan een sterk nadelige invloed hebben op het aantal uren dat je slaapt en op de kwaliteit van je nachtrust. Het kan zijn dat je niet in slaap kunt komen. Ook na 5 uur slaap wakker worden door lawaai is iets dat vaak gebeurt.

Herrie in slaapomgeving verstoort snel de kwaliteit en kwantiteit van je slaap. Je valt niet in slaap of je schrikt wakker als je net begint in te dommelen.

Je nachtrust bestaat uit verschillende fases. Als je in een fase van lichte slaap zit, ben je het meest gevoelig voor verstoring. Maar ook tijdens een diepe slaap kun je wakker worden van lawaai. Zelfs als je doorslaapt, kan herrie ervoor zorgen dat de kwaliteit van je slaap minder is, omdat je hersenen het geluid registreren, zelfs zonder dat je het merkt.

Je oren staan altijd open

Als je slaapt, zijn je ogen dicht, maar je oren staan altijd open. Daardoor hebben geluiden zelfs invloed terwijl je slaapt en je er op dat moment niets van merkt.

Ook als je wakker bent registeren je hersenen via je oren geluiden die je zelf niet meer opmerkt. Het is namelijk zo dat je went aan achtergrondgeluiden, bijvoorbeeld van het gezoem van de koelkast, de geluiden van de centrale verwarming of de airco. Op een gegeven moment hoor je het niet meer en valt het pas op als zo’n vertrouwd geluid ineens weg is.

Dit geldt vaak ook voor geluiden van buiten, zoals het geluid van een verkeersweg in de buurt. Toch wil dit niet zeggen dat dergelijke achtergrondgeluiden niet schadelijk kunnen zijn. Integendeel. Er zijn aanwijzingen dat het geluid van een drukke verkeersweg naast het huis slecht zijn voor ons geheugen. Soms kan dat zelfs leiden tot een grotere klans op dementie.

Oefeningen als je moet slapen met lawaai

Er zijn diverse dingen die je kunt proberen als je moet slapen met lawaai. Probeer wat je het meeste aanspreekt. Helpt dat niet, probeer dan iets anders van de onderstaande lijst. Uiteindelijk zul je er zeker baat bij hebben.

Diep adem halen

Door diep adem te halen kun je lichaam en geest ontspannen. Zelfs zonder oordopjes te gebruiken kun je hiermee goede resultaten bereiken om lekker te slapen ondanks harde omgevingsgeluiden.

Diep adem halen zorgt ervoor dat er meer zuurstof door je lijf circuleert, waardoor je bloeddruk omlaag gaat. Diep inademen door je neus en dan rustig uitblazen door je mond, zo bevorder je het rustgevende effect.

Visualiseren

Mensen die dit nooit geprobeerd hebben kunnen meestal niet geloven wat een geweldig effectief middel visualisatie kan zijn om lekker te slapen in een lawaaiige omgeving.

Doe je ogen dicht en stel je een fijne plek voor. Neem bijvoorbeeld een strand waar je op vakantie was, of de tuin van je ouderlijk huis in de zomer, of een park waar je graag komt.
Bekijk deze rustige, voor jou bekende plek en neem de details in je op. Wat ruik je? Wat voel je? Hoor je de bomen ruisen? Is er kabbelend water?

Hoe beter je je dit voorstelt, des te meer kans heb je om langzaam in een heerlijke, diepe slaap te vallen.

Meditatie om te slapen met lawaai

Meditatie kan je gedachten afleiden van storende geluiden. Je concentreert je gedachten op een onderwerp dat je zelf kiest. Hierdoor word je vanzelf kalmer. We schreven hier al eerder over in: Waarom meditatie helpt om beter te slapen.

Het is bewezen dat door meditatie je bloeddruk daalt. Daardoor ontspant je lichaam en geest. Zo heb je een grote kans om in slaap te vallen en niet meer wakker te worden voor het ochtend is, zelfs in een omgeving met kabaal.

Progressieve spierontspanning

Dit is een techniek die ook bij yoga vaak wordt gebruikt. Concentreer je eerst op je gezicht. Zijn je kaken gespannen? Word je ervan bewust en ontspan je kaakspieren. Hoe zit het met het gebied rond je ogen? Ontspan alle spiertjes rond je ogen. Voel je nek. Ontspan heel bewust je nekspieren.

Ga op deze manier in gedachten je hele lichaam langs, van boven naar beneden. Je zult zien dat de stress langzaam uit je lichaam trekt. Een heerlijk ontspannen gevoel komt ervoor in de plaats. Geniet ervan. Laat alle spanning en alle gedachten los. Voor je het weet val je in slaap.

Slaapmuziek

Het kan zijn dat de hierboven genoemde technieken nog niet direct het gewenste effect hebben. Wat je dan kunt proberen is het lawaai te overstemmen met rustgevende geluiden.

Je kunt soms slaapmuziek gratis downloaden. Ook natuurgeluiden, zoals de golven van de zee, regen of een kabbelende beek kunnen je helpen om geen vervelende achtergrondgeluiden meer te horen en heerlijk te ontspannen.

Andere mensen gebruiken zogenaamde witte ruis (white noise) of binaural beats. Op YouTube en Spotify zijn er tracks te vinden als je op deze woorden zoekt. Ook kun je slaap muziek gratis downloaden.

Slapen met lawaai door een andere mentale instelling

Als je slecht slaapt, kom je vaak in een neerwaartse spiraal terecht. Alleen al de gedachte dat je vanavond wéér wakker zult liggen kan er voor zorgen dat je niet in slaap valt. Je schiet dan bij voorbaat al in de stress.

Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel? Het doel is dat je niet meer van de leg raakt door nachtelijke geluiden.

Als je een sensibel mens bent, gevoelig voor angst en stress, dan kan het moeilijk zijn om los te laten. Probeer een nieuwe houding aan te nemen door de bronnen van het lawaai, bijvoorbeeld je buren of overvliegende vliegtuigen, te vergeven.

Het kan even duren, maar in de meeste gevallen raken mensen uiteindelijk gewend aan lawaai en leren ermee om te gaan.

Sporten

Hoe vermoeider je bent, des te groter de kans dat je de hele nacht doorslaapt. Ga joggen of sporten zodat je bloed gaat stromen en je hartslag stijgt.

Sporten kan ook helpen bij het produceren van stofjes in het lichaam die de slaap reguleren, waardoor je veel makkelijker door lawaai heen slaapt. In slaap vallen na het sporten is vaak makkelijker dan wanneer je de hele avond op de bank naar de tv hebt gekeken. 

Hou een avondritueel aan

Ons lichaam heeft de neiging om te reageren op gewoonten. Dat is het Pavlov-effect. Zelfs als je moeite hebt met in slaap vallen vanwege van luide buren kan een vaste slaaproutine er voor zorgen dat je lichaam en geest weten dat het tijd is om te slapen.

Neem een warm bad, lees een boek of doe elke avond voordat je naar bed gaat een van de andere kalmerende activiteiten die hier beschreven staan. De kans is groot dat dit helpt. Je moet het wel een tijdje volhouden. Zie ook: Wat is een goed avondritueel?

De inrichting van je slaapkamer

Probeer je bed neer te zetten op een plek in je huis waar je het minste last hebt van het kabaal. Soms helpt het om in plaats van aan de voorkant, aan de achterkant van je huis te gaan slapen.

Misschien moet je daarvoor je slaapkamer verplaatsen, maar het kan de moeite waard zijn. Het is even lastig, maar als je daardoor de komende jaren beter slaapt, is het zeker aan te raden.

Probeer ook dikke gordijnen, een vloerkleed, behang en alle andere vormen van zachte materialen in de slaapkamer. Zachte materialen absorberen het geluid.

Praat met de buren

Als een specifieke persoon de oorzaak is van je nachtelijke ellende, probeer dan een beleefd gesprek te beginnen. Vraag je buren bijvoorbeeld of ze ’s nachts misschien iets rustiger zouden kunnen zijn. Vaak zijn mensen zich niet eens bewust van het feit dat ze een ander overlast bezorgen.

Wat je ook doet, ga eerst praten voordat je met een bezemsteel tegen het plafond gaat bonken. Als de zaak escaleert, wordt het alleen maar erger, zoals elke kijker van De Rijdende Rechter weet.

De laatste remedie als niets lukt

Als je alle bovenstaande tips en trucjes geprobeerd hebt, en toch helpt het niet, wanhoop niet. 

In dat geval moet je het iets grondiger aanpakken. Maar dan zul je ook honderd procent zeker resultaat boeken. 

Er is een beproefde methode om altijd en overal heerlijk te slapen. Je zult elke morgen uitgerust wakker worden. Je voelt je energiek en fris en de wallen onder je ogen verdwijnen. Dat is voor iedereen haalbaar, gegarandeerd. 

Meer weten? Kijk geheel vrijblijvend op de volgende site met informatie:
 

Ja, ik wil slapen ondanks lawaai

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *