Beter slapen met het paleo dieetgemiddelde leestijd 5 minuten

slaap muziek gratis downloaden

Beter slapen met het paleo dieet: feit of fabel? De laatste tijd horen we regelmatig van het paleo oerdieet. Het is een levensstijl waarbij je zo veel mogelijk de gewoonten van de oermens overneemt.

Volgens de voorstanders word je er supergezond van. Wat is paleo precies en wat is het effect op je nachtrust? Slaap je net zo lekker als een oermens in zijn grot bij een kampvuurtje? Het antwoord zal je verrassen.

Wat is het paleo dieet?

Heel in het kort komt het erop neer dat mensen die zich houden aan het paleo oerdieet kijken naar wat onze verre voorouders aten. Volgens het Voedingscentrum is het eerder een manier van leven dan een afvaldieet.

Ooit leefden wij mensen als jager/verzamelaar. We aten wat we konden vinden in de natuur: noten, bessen, vissen en af en toe een stuk wild. Er gingen tienduizenden jaren voorbij. Op een gegeven moment ontdekten mensen dat je ook granen, aardappels en peulvruchten kunt zaaien. Je bent dan niet meer zo afhankelijk van de jacht en wat er aan bomen en struiken groeit.

Het was veel handiger om van de landbouw te leven, maar volgens de aanghangers van de paleo theorie ging het op dat moment de verkeerde kant op met onze eet- en andere leefgewoonten. Onze genen (DNA) zijn volgens hen nog niet aangepast aan de nieuwe leefwijze.

Daarom hebben we volgens de paleo-supporters last van welvaartsziekten, waaronder diabetes, overgewicht en zelfs ernstige aandoeningen als kanker en hartklachten.

Boeken over het paleo dieet

De grondlegger van het paleo dieet is dr. Loren Cordain uit de Verenigde Staten. In zijn boek stelde hij voor om meer te gaan leven als mensen in het stenen tijdperk. De wetenschappelijke naam van die tijd is het paleothicium, vandaar de naam paleo.

<script>

Cordain bepleit dat we meer vlees en vis moeten eten, en geen granen en peulvruchten. Wel kun je gerust een banaan eten voor het slapen. De theorie heeft veel aanhangers gekregen, ook in Nederland. Zie bijvoorbeeld het bekende boek van van Mitchel van Duuren, dat een van de bestsellers van dit moment is:

<script><script>

Beter slapen met het paleo dieet

Als we iets willen leren uit de lessen van paleo, moeten we dus kijken hoe onze verre voorouders sliepen. Eén ding is zeker: ze hadden geen elektrisch licht en ze keken niet om elf uur naar Pauw of Jinek.

Ook lagen ze niet in bed met hun mobiele telefoon. Sterker nog, ze hadden waarschijnlijk niet eens een bed. En ook geen verwarmde slaapkamer.

Duizenden jaren lang stookte de mens een vuurtje als het donker werd, waarna hij al snel ging slapen onder de sterrenhemel. Als de zon opkwam, werd hij wakker.

Moeten wij dan ook maar in de tuin op de grond gaan liggen? Dat zou wat extreem zijn. Maar dat betekent nog niet dat we niets kunnen leren van de oermensen uit het stenen tijdperk.

Daarom is het goed om je slaapkamer goed donker te maken. Je kunt daarvoor speciale verduisteringsgordijnen gebruiken:

<script><script>

Het belang van je natuurlijke ritme 

Vroeger, toen er nog geen elektrisch licht was, leefde de mens volgens een natuurlijk ritme. Mensen leefden eigenlijk net als de vogels: als het donker werd gingen ze slapen, en bij de eerste zonnestralen stonden ze op. Beter slapen met het paleo dieet is eigenlijk wel logisch.

Omdat we tegenwoordig elektrisch licht hebben, plus een breedbeeld-tv en een smartphone, blijven we op tot in de vroege uurtjes, als de zon allang onder is. En in de zomer staan we meestal pas op als het buiten al een tijdje licht is.

Ons natuurlijke rirme is eigenlijk: gaan slapen als de zon onder gaat en wakker worden bij de eerste zonnestralen. Niet alleen je slaappatroon wordt beïnvloed door dat natuurlijke ritme. Ook je spijsvertering, je hormoonhuishouding en zelfs je hersengolven staan nog steeds afgesteld op het natuurlijke patroon.

De behoefte aan slaap kan verschillen

De een heeft meer behoefte aam slaap dan de ander. Tieners hebben bijvoorbeeld minstens negen uur per nacht nodig. Een gemiddelde volwassene kan goed leven met zeven tot acht uur slaap.

Dat moet dan wel slaap van goede kwaliteit zijn. Dat wil zeggen: een natuurlijke slaap, die niet wordt beïnvloed door medicijnen, alcohol of verkeerde voeding. Drink dan ook nooit te veel koffie, want niet kunnen slapen door koffie is een echt een probleem.

Het beste is om zo veel mogelijk een vast patroon aan te houden, dus op vaste tijden naar bed en weer opstaan. In de moderne tijd is dat soms lastig, maar toch is het de moeite waard, want je kunt meer genieten van het leven als je goed uitgerust bent en bovendien krijg je dan meer werk gedaan.

Zo werkt je slaapfunctie

Als je slaapt, kan je lichaam zich herstellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor je huid en je spieren. Deze verjongende processen worden aangestuurd door middel van het slaaphormoon melatonine.

In je hersenen bevindt zich de pijnappelklier. Dat kleine orgaan regelt de aanmaak van melatonine aan de hand van het licht dat via je ogen binnenkomt.

Als het licht afneemt, begint de pijnappelklier serotine om te zetten in melatonine. Daardoor krijg je dat slaperige gevoel en heb je zin om je bed op te zoeken.

Als het ’s ochtends weer licht wordt, stopt langzaam de aanmaak van melatonine en komt er weer meer serontine in je lijf. Dat is een hormoon waardoor je letterlijk en figuurlijk wakker wordt. Hoe meer serotine, hoe lekkerder jij je voelt.

Het hele proces is dus afhankelijk van het licht. In de natuur gaat dat vanzelf, maar als we in de moderne tijd ’s avonds het licht aan doen en tv kijken of op een ander scherm turen, wordt het natuurlijke proces verstoord.

Via je ogen komt er een grote bak licht binnen, waardoor je pijnappelklier geen melatonine aanmaakt. Daardoor blijf je wakker! Maar hoe slaap je het beste? De aanname van de aanhangers van paleo is dat je zo veel mogelijk moet leven als de mensen in het Stenen Tijdperk.

Kritiek op het paleo dieet

Toch is er ook kritiek op het paleo dieet en de bijbehorende leefstijl. Want hoe weten we hoe mensen tienduizend jaar geleden leefden?

Wat we wél kunnen achterhalen, is hoe de traditionele volkeren op afgelegen plekken in de wereld leven. Diep in de wouden en hoog in de bergen zijn er namelijk nog wel een paar mensen die leven zonder alle moderne apparaten van de westerse wereld.

Wetenschappers van de Universiteit van Californië onderzochten volkeren met een traditionele levensstijl in Tanzania, Namibië, en Bolivia. Hieruit bleek dat deze mensen, ook zonder elektrisch licht of beeldschermen, pas twee of drie uur na zonsondergang gaan slapen.

Dit betekent dat we gelukkig ook weer niet hoeven te overdrijven. Er is geen reden om per se met de kippen op stok te gaan, dus zeker in de winter hoef je niet om zes uur te gaan slapen.

Wel blijkt dat slapeloosheid bijna niet voorkomt bij traditioneel levende volkeren. Ze hebben er vaak geen woord voor in hun taal.

De morgenstond heeft goud in de mond

Er zijn aanwijzingen dat een van de redenen dat traditionele volkeren zo goed slapen is dat ze vroeg opstaan. Waarom is dat zo belangrijk? Als je vroeg opstaat, pak je de eerste zonnestralen mee.

Dat vroege zonlicht heeft een positief effect op de aanmaak van melatonine. Daarom kun je in de ochtend beter geen zonnebril opzetten. Je kunt zelfs overwegen om helemaal minder vaak een zonnebril te gebruiken.

Lees: https://gelukdoorbalans.nl/een-zonnebril-is-ongezond/

Verder staan de traditionele volken altijd om dezelfde tijd op. Dit is een raad die alle specialisten geven: als je slaapproblemen hebt, probeer dan elke dag om dezelfde tijd op te staan, ook al ben je nog zo moe! Uiteindelijk zul je ’s nachts veel beter slapen. Beter slapen met het paleo dieet is dan goed mogelijk.

Je slaapproblemen definitief oplossen?

Ben jij iemand die vaak te weinig slaapt en wil je daar echt vanaf? Als je lekker slaapt ben je frisser, heb je veel meer energie, voel je je vrolijker en zie je er dagelijks jonger en knapper uit.

Iedereen kan dat bereiken!

Je moet alleen even een paar handigheidjes weten. Pas je die consequent toe, dan zul je in no-time elke nacht snel in slaap vallen en de volgende morgen met een uitgerust gevoel aan de nieuwe dag beginnen.

Meer weten? Kijk geheel vrijblijvend op de volgende site met informatie:
 

Ja, ik wil ook beter slapen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *