Niet kunnen slapen door koffiegemiddelde leestijd 4 minuten

hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is

Niet kunnen slapen door koffie is een probleem dat steeds vaker voorkomt. Vaak zijn mensen zich er niet van bewust dat hun slaapproblemen worden veroorzaakt door te veel koffie. Of beter gezegd: dat ze niet in slaap komen door te veel cafeïne. Want cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in thee of chocola. Daardoor krijgt bijna iedereen dagelijks een dosis cafeïne binnen. Als je daar bewust mee omgaat, kun je slaapproblemen voorkomen of oplossen. Lees snel verder.  

Dit doet cafeïne met je

Cafeïne is in feite een stimulerend middel. Je zou het een vorm van doping kunnen noemen. Het is wel iets om af en toe even bij stil te staan. Een kop koffie is heerlijk, maar je kunt er maar beter bewust mee omgaan. Vooral als je slecht slaapt. Cafeïne stimuleert het zenuwstelsel en beïnvloedt daarnaast ook andere systemen in het lichaam, waaronder de spijsvertering en de bloedsomloop. Een herkenbaar effect van cafeine is dat je er alert door wordt.

Door cafeïne gaat je bloeddruk heel even omhoog. Dat gebeurt via allerlei chemische processen. Cafeïne verhoogt bijvoorbeeld de hoeveelheid dopamine in je lichaam. Dat is ongeveer hetzelfde effect als amfetaminen hebben. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat koffie een verslavende werking kan hebben. Doordat cafeïne tegelijk de aanmaak van melatonine onderdrukt, kan het je slaapritme verstoren.

Je voelt de effecten van effecten niet direct. Het duurt tussen de 25 en 45 minuten voordat je de kick van een sterke bak koffie ervaart. Maar de effecten houden daarna lang aan. Het zal zo’n 6 tot 8 uur duren voordat het stimulerende effect van cafeïne nog maar de helft is. Niet kunnen slapen door koffie is dus goed verklaarbaar.

Hoeveel cafeïne is nog gezond?

Twee zaken zijn hier van belang, namelijk de totale hoeveelheid cafeïne die je binnen krijgt en het tijdstip waarop dat gebeurt. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat cafeïne niet in koffie zit. Thee en chocola bevatten ook cafeïne en deze tellen dus mee. Een groeiende bron van cafeïne, vooral onder de jeugd, wordt gevormd door energiedrankjes, zoals Red Bull.

Niet iedereen reageert hetzelfde op cafeïne. De een is er gevoeliger voor dan de ander. De bestaande richtlijnen gaan uit van het gemiddelde. Wie zich aan die norm houdt, heeft in het algemeen minder last van de minder leuke bijwerkingen van cafeïne, zoals slaapgebrek, een onrustig gevoel en verminderde concentratie.

Voor gezonde volwassenen is de norm een maximum van 400 milligram cafeïne per dag. Voor mensen met een hoge bloeddruk of hartproblemen kan dat een stuk minder zijn. Praat erover met je huisarts!

400 milligram cafeïne krijg je al binnen met vier gewone kopjes koffie. Maar bijvoorbeeld ook met twee energiedrankjes.

Wat gebeurt er als je te veel cafeïne consumeert?

Niet kunnen slapen door koffie komt voor bij mensen die te veel cafeïne binnenkrijgen. Zij  klagen over rusteloosheid en nerveuze gevoelens. Sommige mensen hebben pijn in de buik. Soms hebben mensen last van hartkloppingen en spiertrillingen. Maar een van de meest voorkomende effecten is dat je door te veel cafeïne moeite krijgt om goed te slapen.

Wie dagelijks te veel cafeïne consumeert krijgt te maken met angstgevoelens, onverklaarbare vermoeidheid en prikkelbaarheid. Vaak gaat dit gepaard met vergeetachtigheid en gewichtstoename. Soms ook met een verminderde behoefte aan seks.

Veel klachten die te maken hebben met niet kunnen slapen door koffie worden veroorzaakt door een verminderde werking van de bijnieren. Overgewicht, depressies, hartaandoeningen en slapeloosheid kunnen daarvan de gevolgen zijn.

Kijk uit bij Starbucks

Ook in Nederland wordt de Amerikaanse koffieketen steeds populairder. Bij dergelijke ketens verkoopt men prima koffie, maar net als bij heel veel andere lekkere dingen is het wel zaak om hier bewust mee om te gaan. Zo’n megagrote beker koffie kan in één keer wel 400 mg cafeïne bevatten. Dat is dus in één klap de maximale aanbevolen hoeveelheid. Elke kopje thee, bakje koffie of stukje chocola dat je verder die dag nog nuttigt zal je over de bovengrens tillen.

Wees matig met energiedrankjes

Het is niet aan te raden om dagelijks energiedrankjes te gebruiken. Een blikje Red Bull of een ander merk zit vol met cafeïne en ook suiker. Zo’n energiedrankje kan helpen om je incidenteel even op te peppen. Stel bijvoorbeeld dat je na een zware dag nog naar huis moet rijden. Dan kan het echt helpen om wakker te blijven.

Maar houd het bij een enkele keer. Want als je elke dag zo’n forse oppepper nodig hebt, is er waarschijnlijk meer aan de hand. Dan slaap je waarschijnlijk niet voldoende. Door het gebruik van energiedrankjes worden je slaapproblemen alleen maar groter en zo kom je in een neergaande spiraal terecht. Het wordt dan een kwalijke verslaving, met vervelende bijwerkingen.

Gebruik geen cafeïne na 14 uur

Omdat de effecten van koffie of energiedrankjes zo lang aanhouden, is het beter om in de middag te stoppen. Als je na het eten toch nog graag een kopje koffie drinkt, kun je ook decaf gebruiken. Of een kopje kruidenthee. Het is misschien even wennen, maar niet kunnen slapen door koffie is zo vervelend, dat als je beter slaapt door iets te minderen, dat zeker het proberen waard is.

Hoe meer cafeïne je dagelijks binnen krijgt, hoe minder het opwekkende effect is. Je lichaam gaat eraan wennen. Het is een vergissing om als reactie daarop maar een paar koppen extra te drinken. Want dan heb je alleen maar meer kans op de negatieve bijwerkingen, zoals onrust, stress en slapeloosheid.

Cafeïneverslaving

Veel mensen zijn zonder het te beseffen verslaafd aan cafeïne. Dat geldt bijvoorbeeld vaak voor koffieleuten met een slaapgebrek. Om na een doorwaakte nacht goed wakker te worden, zijn ze afhankelijk van koffie of Red Bull geworden. Maar daardoor komen ze de volgende nacht weer slechter in slaap. Enzovoorts.  Het doorbreken van de cyclus van afhankelijkheid van cafeïne kan je helpen beter te slapen en zal ervoor zorgen dat je je overdag minder vermoeid voelt en je beter kunt concentreren.

Maar let op, je kunt beter niet van het ene op het andere moment stoppen. Bouw het geleidelijk af. Anders krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, irritatie en soms zelfs met griepachtige symptomen, zoals spierpijn, misselijkheid en braken.

Probeer bij het minderen met koffie wat meer te bewegen in de buitenlucht. Gewoon in de middag even een kleine wandeling maken kan wonderen doen. Daar is een goede medische verklaring voor. Dag- en zonlicht zorgen voor de aanmaak van melatonine en vitamine D. Beide stoffen hebben een gunstige uitwerking op je nachtrust.

Wat te doen als niets helpt

Als je minder koffie drinkt, maar nog het probleem hebt van niet te kunnen slapen door koffie of door iets heel anders, hoef je niet te wanhopen. Ook jij kunt binnen een paar weken leren om elke nacht volledig en diep te slapen. Stel je eens voor hoe heerlijk het voelt om elke dag uitgerust wakker te worden!

Duizenden mensen hebben dat heerlijke gevoel voorgoed bereikt na het volgen van de slaapcursus. Je kunt het proberen zonder enig risico. Niet goed, geld terug. Meer weten? Klik dan vrijblijvend op de onderstaande link:

Drink je weinig koffie, maar kun je nog steeds niet lekker slapen kijk dan eens naar de 7 stappen methode voor een goede slaap of lees meer in ons artikel over het kiezen van een slaapcursus die bij jou past.

 

Beter slapen in 7 stappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *