Schaapjes tellen om in slaap te vallengemiddelde leestijd 7 minuten

schaapjes tellen om in slaap te vallen

Schaapjes tellen om in slaap te vallen is slechts één van de vele dingen die je kunt doen om snel in te slapen als je naar bed gaat. Hier volgen diverse tips voor dingen die je kunt doen om snel naar dromenland te verhuizen.

Schaapjes tellen om in slaap te vallen

Miljoenen mensen hebben moeite om de slaap te vatten. Zeker drie kwart van alle Nederlanders en Belgen geven aan dat ze minder dan drie tot vier nachten per week echt lekker kunnen slapen.

Hoor jij daar ook bij? Dan is het echt heel belangrijk dat je er iets aan doet! Chronische slaapproblemen zijn zeer schadelijk voor je gezondheid. Je weerstand wordt minder, je humeur lijdt eronder en je kunt zelfs in een depressie raken als je avond aan avond slecht slaapt.

Mensen met een slaapgebrek krijgen uiteindelijk hartklachten of angststoornissen. In het meest gunstige geval kom je er vanaf met overgewicht. Maar ook daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Een goede nachtrust is dus hartstikke belangrijk. Hier volgen uiteenlopende tips om sneller in slaap te vallen. Ze staan in willekeurige volgorde. Pik eruit wat je aanspreekt en probeer het eens.

Schrijf in je dagboek

Je ligt moe in bed maar de slaap wil niet komen. In plaats van uren te blijven liggen woelen en je steeds meer op te winden kun je vaak beter de witte vlag zwaaien en je overgeven.

Knip je bedlampje aan en pak je dagboek. Deze had je al klaargelegd op je nachtkastje. Schrijf nu zonder na te denken op wat er door je hoofd spookt. Let niet op spelling of grammatica. Stort je hart uit op het papier.

Het zal je verbazen wat er dan allemaal uitkomt. Allerlei zaken die door je hoofd spoken komen eruit. Vaak zijn het dingen waarvan je jezelf niet eens echt bewust bent. Gooi het er maar lekker uit.

Schrijf door tot je niets meer te zeggen hebt. Leg je pen en je geheime notitieboekje neer en doe het licht uit. Tien tegen een dat je nu binnen een paar momenten in slaap valt.

Neem een warme douche

Als je in het donker wakker ligt te wezen, sta dan op en loop zonder licht te maken naar de badkamer. Neem nu in het donker een heerlijke douche. Geniet van het water dat over je lichaam stroomt. Neem er rustig de tijd voor.

Droog je lekker af en ga terug naar je bed. Als het koud is, ben je nu lekker warm en in de zomer ben je juist heerlijk koel. Je bed voelt nu anders aan. Maak je geen zorgen over je natte haar. Dat komt morgen wel weer. Je ruikt heerlijk fris. Sluit je ogen en glij weg in een diepe slaap.

Wieg jezelf zachtjes heen en weer

Sommige baby’s kunnen alleen slapen als een van hun ouders de wieg zachtjes heen en weer wiegt. Dat is niet voor niets. Een zacht schommelende beweging maakt een mens slaperig.

Dit geldt niet alleen voor baby’s, maar ook voor volwassenen. Denk aan een schommelstoel. Als je niet kunt slapen, ga dan eens rechtop zitten in je bed. Wieg nu met je ogen dicht je bovenlichaam zachtjes heen en weer.

Het klinkt misschien gek, maar er is verder niemand die je ziet. Probeer het maar eens en je zult zien dat je op deze manier na verloop van tijd zo slaperig wordt, dat je wegdroomt zodra je weer plat gaat liggen.

Lees een handleiding

Een boek lezen is een van de meest beproefde methodes als je niet kunt slapen. Maar neem liever geen spannend boek. Hoe saaier, hoe beter.

Een handleiding lezen is misschien wel heel radicaal, maar probeer het eens met een informatief boek. Iets zonder plot, met alleen saaie feiten.

Om je licht niet te hoeven aan doen zou je een e–reader kunnen overwegen. De Kobo is als beste getest en je kunt er honderden boeken op laden. Door de ingebouwde schermverlichting kun je ook in het donker lezen zonder iemand te storen.

Blauwe ruis

Blauwe ruis is een lied van Blof. We bedoelen eigenlijk ‘witte ruis’, of in het Engels ‘white noise’. Dat is een constante ruis die andere geluidjes overstemt. Zelf heb ik gemerkt dat ik heerlijk slaap in hotelkamers met airco. Zelfs in drukke steden dempt het constante geruis van dat apparaat alle straatgeluiden op de achtergrond, zodat ik niet wakker schrik als er getoeterd wordt of als de buren thuiskomen.

Om deze witte ruis te produceren kun je van alles gebruiken. Het kan ook een ventilator zijn, of je zet je schuift de afstemknop van je FM-radio helemaal naar rechts tot je alleen nog ruis hoort.

Doe je pyjama uit

Als het niet te koud is, trek dan je pyjama uit als je wakker ligt. Soms kunnen vouwen in je nachthemd je uit de slaap houden. Ga gewoon lekker naakt onder je dekbed liggen. Het is en heel comfortabel en troostrijk gevoel. Als een baby lig je lekker op je eigen warme plekje.

Maak het donker

Maak het donker, maar dan ook echt. Doe de gordijnen dicht en verwijder zelfs de kleinste lichtjes uit je kamer. Let op de stand-by lampjes van je tv of je wekker. Ook kleine lichtbronnen kunnen invloed hebben op je slaap.

Als het verder donker is schijnt het rode lampje van je tv zelfs door je gesloten oogleden heen. Daardoor wordt je brein gestimuleerd en zo kun je niet ontspannen. Draag anders een oogmasker.

Schaapjes tellen om in slaap te vallen

Schaapjes tellen is misschien wat ouderwets. Wanneer heb jij voor het laatst in het echt een kudde schapen gezien? Maar het gaat natuurlijk om het principe. Door je geest een saaie opdracht te geven sluit je andere gedachten uit en val je sneller in slaap.

Als variant zou je kunnen denken aan vruchten. Zet ze in gedachten op volgorde terwijl je het alfabet afloopt. Begin met de A van appel. Dan de B van bosbes, enzovoorts. Als je bij de Z bent, begin je opnieuw, maar nu met groenten. Wedden dat je al slaapt voordat je zover bent?

Hou het koel

Draai de temperatuur in je kamer voldoende laag zodat je op zijn minst een licht dekbed nodig hebt. Het gewicht van de deken is een rustgevend gevoel voor je huid en de koele temperatuur is bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Is het zomer en erg heet, lees dan: Slapen zonder airco

Verschoon je bed

De geur van frisse, schone lakens helpt om sneller in slaap te vallen. Kun je echt de slaap niet vatten en is het al een tijdje geleden dat je de lakens verschoonde, doe het dan nu. Het karweitje verzet je zinnen.

Als je even later een tweede poging doet om in slaap te vallen lig je heerlijk tussen fris beddengoed. De kans dat je nu wel inslaapt is drastisch toegenomen. En zo niet, dan heb je in elk geval weer een schoon bed.

Let op je ademhaling

Militairen leren ademhalingsoefeningen om rustig te worden en te blijven in dreigende situaties. Binnen dertig seconden kun je weer rustig zijn als je gecontroleerde ademhalingsoefeningen doet. Spanning en angst verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Een van de meest effectieve ademhalingsoefeningen om snel in slaap te vallen is de zogenaamde 4-7-8- methode. Heel in het kort houdt dat in: vier seconden door je neus inademen, zeven seconden vasthouden en dan acht seconden door je mond uitademen.

We schreven er eerder uitgebreid over: Snel in slaap vallen – de 4-7-8 methode

Ruim je kamer op

Ik zou je niet aanraden om ’s nachts te gaan stofzuigen of de vloer te dweilen, maar het is een feit dat een opgeruimde kamer helpt om je chaotische hoofd te rust te brengen. Niet iedereen is er even gevoelig voor, maar het blijkt voor veel mensen lastig te zijn om tot rust te komen in een rommelige ruimte.

Zelfs als het donker is en je in je bed ligt kan dit doorwerken. Sommigen zullen zeggen dat ‘de energie verkeerd is’, maar het kan ook zijn dat het gewoon doorwerkt in je onderbewuste als je weet dat het een puinhoop in je huis is.

Kun je echt niet in slaap vallen, sta dan op om vijf minuten de ergste rommel op te ruimen. Het zorgt voor een opgeruimd hoofd en leidt je gedachten af, waardoor je veel meer kans hebt om lekker in te slapen.

Trek sokken aan

Van nature daalt je lichaamstemperatuur als je slaapt. Dat wil zeggen, de temperatuur van je romp. Je handen en voeten blijven wel op temperatuur. Met koude voeten en handen kun je daarom soms moeilijk slapen. Voor de voeten is dat makkelijk op te lossen door sokken aan te trekken.

Ook kun je slaaphypnose op jezelf toepassen door je voor te stellen dat je je handen warmt aan een knapperend kampvuurtje. Klinkt misschien raar, maar het helpt echt. Hier kun je er meer over lezen:

Snel in slaap vallen met hypnose

Schrijf op wat je de volgende dag moet doen

Soms blijft er van alles door je hoofd spoken, en vooral wat je allemaal nog moet doen. Je bedenkt opeens van alles wat je beslist niet mag vergeten. Als dat gebeurt, kun je onmogelijk nog lekker in slaap vallen.

Leg daarom altijd pen en papier naast je bed. Schrijf dit soort dingen meteen op. Maak desnoods een plan van aanpak voor de volgende dag. Als je het opschrijft, is het uit je systeem. Het staat zwart-op-wit en je weet zeker dat je het niet meer kunt vergeten. Nu is je hoofd leeg en kun je met een gerust hart gaan slapen.

Doe gerichte ontspanningsoefeningen

Als je spanning in je lijf voelt, is het logisch dat je wakker blijft. Dit kun je eenvoudig verhelpen door gerichte ontspanningsoefeningen. Richt je aandacht op je tenen. Hoe voelen ze? Beweeg ze maar eens. Laat heel bewust de spanning uit je tenen vloeien. Heerlijk.

Ga nu door met je knieën en herhaal dit proces. Wees je bewust van wat je voelt en ga heel bewust dat lichaamsdeel laten relaxen. Ga zo van beneden naar boven je lichaam af.

Doe dit met elke grote spiergroep en eindig met de belangrijkste spiergroep – het gezicht. Besteed bijzondere aandacht aan het ontspannen van alle spieren in je gezicht, omdat die spieren direct aan je emoties zijn gebonden. Het is heel moeilijk om angstig te zijn wanneer je gezicht volledig in rust is. Doe net als een boeddhistische monnik en glimlach naar jezelf. Je zult als een blije baby in slaap vallen.

Doe wat meditatie

Ga met gesloten ogen op je rug liggen en concentreer je op je ademhaling. Adem in en adem uit. Voel wat er gebeurt. Neem er de tijd voor en hou je aandacht erbij. De nacht is hiervoor het ideale moment.

Stel je voor dat iedereen die je liefhebt in een kring om je bed staat. Glimlach als je aan hen denkt, bedank hen voor alle liefde en steun. Je wordt vervuld van dankbaarheid en weemoed en zo kom je sneller aan slapen toe.

Lees ook: Waarom meditatie helpt om beter te slapen

Gebruik aromatherapie

Bepaalde geuren brengen ons sneller in een ontspannen en rustige modus. Vooral lavendel staat bekend om de rustgevende werking. Ook pepermunt en citroenmelisse kunnen helpen om de stress van je af te schudden. Dat laatste heeft ook nog eens de positieve eigenschap dat het muggen op een afstand houdt.

Lees ook:

Natuurlijke slaapmiddelen die werken

Wat te doen tegen muggen in de slaapkamer

Luister naar slaapverwekkende muziek

De een is meer op geur ingesteld, de ander meer op het gehoor. Er zijn tracks met muziek en rustgevende natuurgeluiden die kunnen helpen om sneller in te slapen.

Zie: Slaap muziek gratis downloaden

Wat als het toch niet wil lukken?

De kans is groot dat een of meer van de bovenstaande tips voor jou goed werken. Probeer ze in elk geval, je hebt niets te verliezen. Wil het dan toch niet lukken en kies je voor een grondige aanpak om je slaapproblemen voor eens en altijd uit te bannen?

Gelijk heb je! Goed slapen is je geboorterecht en een noodzakelijke voorwaarde voor een lang en gelukkig leven. Wij verdiepen ons al jaren in slaap en komen daarbij steeds weer uit op de 7 stappen methode om een integrale oplossing te bereiken. Iedereen die deze methode volgt, zal binnen korte tijd slapen als een roos. Meer weten? Klik dan nu op de onderstaande link:

Slaapmethode, nu tijdelijk met korting!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *