Na 5 uur slaap wakker wordengemiddelde leestijd 6 minuten

na 5 uur slaap wakker worden

Na 5 uur slaap wakker worden kan zeer frustrerend zijn als het regelmatig gebeurt. Het is dan nog veel te vroeg om op te staan en voor je gevoel ben je nog lang niet helemaal uitgerust. Veel mensen overkomt dit. We beschrijven de problemen, de oorzaken en de oplossingen.

Een praktijkvoorbeeld

Mijn moeder was ten einde raad. Ze leed al tien jaar aan slapeloosheid, vanaf het moment dat ze in de overgang kwam. Steeds werd ze na 5 uur wakker, ondanks het feit dat ze slaapmiddel had geprobeerd, zowel de natuurlijke middelen als de zware pillen via de huisarts.

In slaap vallen kostte haar geen enkele moeite. Als ze rond tien uur ’s avonds naar bed ging, was ze al snel in dromenland. Maar elke nacht werd ze rond drie uur in de morgen wakker. Veel te vroeg en slechts 5 uur nadat ze was gaan slapen.

Meestal moest ze naar de wc als ze wakker werd om even te plassen. Maar ondanks lichte aandrang kwam er niet veel uit. Het kostte telkens veel moeite om weer in slaap te vallen. Uren lag ze wakker. Pas tegen de tijd dat de wekker ging dommelde ze weer een beetje in. Ze probeerde alles, maar niets hielp.

Na 5 uur slaap wakker worden komt vaak voor

Het is niet zeldzaam dat mensen na 5 uur slaap wakker worden. De bovenstaande geschiedenis van mijn moeder is typerend voor wat slapeloosheid wordt genoemd.

In dit geval gaat het niet om het in slaap komen, maar om het niet de hele nacht blijven slapen, dus weer wakker worden nadat je eerst in slaap bent gevallen. Dit verschilt van moeite met inslapen, de vorm van waarbij je niet in staat bent om in slaap te vallen binnen 20 tot 30 minuten nadat je naar bed bent gegaan.

De algemeen erkende verklaring voor slapeloosheid is dat het een ingewikkelde mix is van slechte slaapgewoonten, gedrag en gedachten. Daarnaast spelen overactieve hersenen een belangrijke rol bij slaapproblemen. Het maalt maar door in je hoofd en je gedachten komen niet tot rust.

Wakker worden en je biologische klok

Als je telkens rond drie uur in de ochtend wakker wordt en niet meer in slaap kunt komen dreigt het gevaar dat je biologische klok van slag raakt. Je normale slaapuren kunnen dan verschuiven. Het gebeurt dan bijvoorbeeld dat je al om acht uur ’s avonds slaap krijgt, in plaats van bijvoorbeeld tien uur.

Vooral ouderen hebben daar last van, maar het komt ook bij jonge mensen voor en alles wat daar tussenin zit. Het probleem is dat je eerder moe wordt, maar ook eerder ontwaakt. Dat is vaak moeilijk te combineren met een normaal (sociaal) leven.

Wat veroorzaakt dat mensen na 5 uur slaap wakker worden:

Er kunnen verschillende zaken zijn veroorzaken dat mensen al na 5 uur slaap wakker worden. Het is belangrijk om te weten dat de slaap verschillende fasen heeft. Voor mensen die om tien uur ’s avonds gaan slapen begint rond 3 uur in de morgen de REM-slaap.

REM staat voor Rapid Eye Movement. Dit is de droomfase, waarin de ogen snel heen en weer schieten achter je gesloten oogleden. Je merkt daar overigens niets van omdat je droomt.

Tijdens de fase van de REM-slaap zijn de spieren het meest ontspannen. Dit is een aanwijzing dat het na 5 uur slaap wakker worden mogelijk te maken heeft met onze ademhaling. Want in een zeer ontspannen toestand kunnen ademhalingsproblemen sneller optreden.

De ademhaling hangt samen met een paar fundamentele elementen van de slaap:

Slaappositie

Als je tekeningen of foto’s ziet van mensen die slapen, zie je dat ze mensen meestal zijn afgebeeld als slapend op hun rug. De meeste moderne Westerse mensen geven er echter de voorkeur aan op hun zij of buik te slapen.

Het lijkt erop dat mensen die op hun rug liggen sneller wakker worden na 5 uur slaap.  Een van de vele redenen is dat liggende (rug) slaap de zachte weefsels van de tong en het zachte gehemelte meer in de keel laat zakken vanwege de zwaartekracht. Dit is niet goed voor de ademhaling en kan snurken veroorzaken. Soms word je ’s nachts wakker van je eigen gesnurk.

Menopauze

Vrouwen in de overgang hebben meer dan gemiddeld ontspannen keelspieren als gevolg van verlaagde progesteronspiegels. De spieractiviteit van de tong is lager dan normaal. Ook dit heeft weer invloed op de ademhaling. Het kan verklaren waarom vrouwen na de overgang vaker ’s nachts wakker worden.

Het circadiaan ritme

Een ander belangrijk slaapconcept dat we moeten begrijpen is het circadiaan ritme. Dit wordt ook wel onze biologische klok genoemd. Een cyclus van dag en nacht duurt 24 uur. Onze biologische klok is daar van nature op afgestemd. Hierdoor word je overdag alert en ‘s nachts slaperig.

Je aandrang om te slapen

In nauw verband met het circadiaan ritme staat een ander slaapgerelateerd verschijnsel, namelijk onze aandrang om te slapen. Deze is in de ochtend, wanneer je voor het eerst wakker wordt, minimaal. Daarna stijgt deze drang tot slapen  heel; langzaam en geleidelijk. De piek is ’s avonds, vlak voordat je naar bed gaat. Als je slaapt, zakt het weer terug naar het basisniveau, waarna je wakker wordt.

Dit proces komt overeen met het niveau van adenosine dat zich in je hersenen opbouwt. Adenosine is een stofje dat de waakzaamheid remt. Naarmate de dag vordert, nemen de adenosinespiegels langzaam toe. Inname van cafeïne door het drinken van koffie is een manier om de effecten van adenosine te blokkeren.

Zie ook: Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is 

Het belang van slaapfases

Nu is er nog een stukje van de puzzel dat van cruciaal belang is, namelijk de slaapcyclus. Normaal gesproken ga je heen en weer tussen vier gedefinieerde stadia van de slaap. Na twee lichte stadia komt de diepe slaap, gevolgd door de REM-slaap (zie boven). Tijdens de REM-slaap (snelle oogbeweging en droomfase) zijn je spieren volkomen ontspannen.

In het begin van de nacht bereik je een diepe slaap, maar naarmate je verder komt in 4 tot 5 slaapcycli (90 tot 120 minuten lang), wordt die fase korter en korter en wordt REM langer en langer. Rond 3 tot 4 uur ‘s morgens begint je een langere periode van REM-slaap te hebben.

Er zijn verschillende verklaringen waarom we ‘s morgens vroegtijdig wakker worden, maar het is waarschijnlijk een combinatie van deze drie processen, samen met zonlicht dat ‘s ochtends begint.

Wanneer je het meest ontspannen bent, wordt de ademhaling enigszins belemmerd. Dat gebeurt in je REM-slaap. Vandaar ook dat je vaak wakker wordt als je midden in een droom zit.

Het laagste punt in de circadiaanse cyclus wordt meestal ongeveer 2 uur vóór je natuurlijke ontwaaktijd bereikt. Het is ook het moment waarop je lichaamstemperatuur het laagst is. We weten ook dat wanneer de temperatuur van je lichaam stijgt, je eerder zult ontwaken.

Al het bovenstaande geldt voor mensen met een normale anatomie van de bovenste luchtwegen die wakker te worden na 7 tot 8 uur zonder problemen te hebben geslapen.

Slaapapneu

Sommige mensen hebben een vernauwing van de luchtwegen door overgewicht, slappe spieren, grote amandelen of een relatief kleine kaak. Zij lopen de kans om in de meest ontspannen fase van hun slaap heel even gedeeltelijk of volledig te stoppen met ademen. Dat kan tussen de 3 en 25 seconden duren. Volledig belemmerd ademen gedurende meer dan 10 seconden wordt een apneu genoemd.

We weten ook dat belemmerde ademhaling vaker voorkomt tijdens de REM-slaap, vooral als je op je rug ligt. Dit is dus een belangrijke oorzaak van Na 5 uur slaap wakker worden.

Aanvullende factoren zijn vaak een overactief brein (gedachten die maar blijven malen) en de aandrang om ’s nachts te moeten plassen.

De oplossing voor na 5 uur slaap wakker worden

Mensen die na 5 uur slaap wakker worden hebben vaak geen idee dat het kan liggen aan de ademhaling. Ook huisartsen komen niet altijd op deze gedachte. Soms schrijven ze zelfs slaappillen voor, die echter veel nadelige effecten hebben en op den duur niet werken (lees ook: natuurlijke slaapmiddelen die werken).

Als je midden in de nacht wakker wordt zou je wel eens last kunnen hebben van apneu. Het is een reden om daar eens over te praten met de huisarts. Maar je kunt ook zelf het een en ander doen.

Zorg in elk geval dat je niet op je rug slaapt. Ga lekker op je zij liggen. Dit kun je bereiken met een goed hoofdkussen. Wat voor heel veel mensen perfect werkt is een langwerpig kussen, onterecht soms ook wel zwangerschapskussen genoemd. Een dergelijk zijliggingskussen geeft veel steun als je op je zij ligt. Slapen op je zij wordt op deze manier heel comfortabel en je zult uitgerust wakker worden in de morgen. Het is een investering in je eigen gezondheid en welbevinden.

 

Verder gelden hier eigenlijk alle tips die ook gelden voor mensen die een middel zoeken tegen snurken, zelfs al ben je jezelf er totaal niet van bewust dat je snurkt en heb je daarover nooit klachten gehad van anderen. Lees daarom ook het volgende artikel: Middel tegen snurken gezocht

Een integrale aanpak van slaapproblemen

Hopelijk brengen de bovenstaande oplossing verbetering voor iedereen die na 5 uuur slaap wakker wordt. Het zou kunnen dat je desondanks nog niet een perfect nachtrust hebt.

Als dat zo is raden we je in elk geval aan om dat probleem de hoogste prioriteit te geven. Een goede nachtrust is namelijk essentieel voor geluk en gezondheid. In dat verband kunnen we de 7 stappen methode aanbevelen. Na het doorlopen van die 7 stappen slaap je de rest van je leven gegarandeerd als een roos en word je elke morgen verkwikt en vol energie wakker.

Momenteel kunnen we een speciale korting geven op deze methode. Deze is tijdelijk, dus wees er snel bij. Je krijgt ook een niet-goed-geld-terug garantie. Klik op de volgende link om meer te weten te komen:

 

 Klik hier om te profiteren van de tijdelijke korting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *