Yoghurt eten voor het slapengemiddelde leestijd 4 minuten

yoghurt eten voor het slapen gaan

Kun je yoghurt eten voor het slapen en wat zijn de effecten daarvan voor je slaap? Daarover gaat dit artikel. De antwoorden zullen je verrassen, dus lees snel verder.

Yoghurt eten voor het slapen

Het komt vaak genoeg voor dat mensen ’s avonds laat trek krijgen. Meestal staan er voldoende lekkere dingen in de voorraadkast en is ook de koelkast gevuld met van alles en nog wat. Maar je wilt natuurlijk niet dat je zult aankomen door te gaan snacken of snoepen vlak voordat je gaat slapen.

In dat geval kun je met een gerust hart een kommetje yoghurt eten. Yoghurt heeft een aantal goede eigenschappen. Zo zitten er niet te veel calorien in, dus je hoeft niet bang te worden dat je er dik van wordt. Dat geldt vooral voor magere yoghurt.

Nóg belangrijker in dit geval is dat er tryptofaan in yoghurt zit. Dat is een aminozuur waar je slaperig van wordt als je het laat op de avond binnenkrijgt. Hieronder gaan we er iets dieper op in. We noemen vijf redenen waardoor jij weet waarom yoghurt eten voor het slapen een uitstekend idee is.

Yoghurt is goed voor de spijsvertering

Een goede spijsvertering is – naast lekker slapen – een van de belangrijkste elementen van een goede spijsvertering. Veel kwalen en aandoeningen vinden hun oorzaak in problemen met onze darmen. Vaak hangt het samen met ons immuunsysteem en een goede werking van de schildklier.

Het is dus essentieel voor onze gezondheid dat we onze darmen in optimale staat houden. Yoghurt kan daarbij helpen.

Net als andere melkproducten, zoals karnemelk en kefir, bevat yoghurt natuurlijke probiotica. Wat zijn probiotica? Het gaat daarbij om nuttige bacteriën in je darmen, die deel uitmaken van de zogenaamde darmflora.

Yoghurt bevat deze goede bacteriën en daarmee ondersteunt het de werking van je darmgestel. Je voedsel wordt daardoor beter verteerd. Dat is heel belangrijk voor je welzijn en je gezondheid. Daarnaast is yoghurt zelf licht verteerbaar en dus prima geschikt om laat op de avond te eten als je trek hebt.

Je komt niet of nauwelijks aan van yoghurt

Laat op de avond moet je oppassen met wat je eet. Want je zult in je bed niet veel bewegen (behalve als je voor je gaat slapen een stevige vrijpartij hebt natuurlijk) en dan wordt je eten normaal gesproken sneller omgezet in vet.

Om die reden kun je ’s avonds beter niets eten met veel vet of suiker. Gelukkig zitten in yoghurt maar weinig calorien, dus mits je er geen suiker of honing in doet, kun je voor het slapen gaan prima yoghurt eten zonder aan te komen.

Lees ook: Gezond afvallen met slanke recepten.

Yoghurt is geschikt voor mensen met lactose-intolerantie

Een middel uit grootmoeders tijd is een glas warme melk drinken voor je naar bed gaat. Je slaapt er heerlijk op. Maar mensen met lactose-intolerantie kunnen geen melk drinken.

Gelukkig kan iedereen yoghurt eten, ook diegenen die niet tegen melk kunnen. De melkzuurbacteriën in yoghurt zetten lactose om in melkzuur, waardoor yoghurt dus minder lactose bevat. Let op: er blijft nog wel iets van lactose achter in de yoghurt, dus eet niet een heel pak op als je lactoseintolerantie hebt.

Yoghurt is goed voor de spieropbouw

Iedereen heeft belang bij stevige spieren. Dat geldt dus niet alleen voor sporters, maar juist ook van mensen die een zittend bestaan leiden. Ouderen lopen het gevaar dat ze spiermassa verliezen, dus juist voor hen is het nodig om daar bewust mee bezig te zijn.

Je spiermassa kun je op peil houden en verder ontwikkelen door beweging en door voeding. Dat doe je door voldoende eiwitten (proteïne) naar binnen te krijgen.

Yoghurt is rijk aan eiwitten en aminozuren. Het zijn daarbij ook nog eens eiwitten van uitstekende kwaliteit, met alle vereiste aminozuren. Daardoor is yoghurt bijzonder goed voor het behoud van je spieren. 100 gram yoghurt bevat maar liefst 10 gram eiwitten!

Yoghurt eten voor het slapen bevordert je nachtrust

Alsof dit alles nog niet genoeg is, bevordert yoghurt eten voor het slapen ook nog eens je goede nachtrust. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar er bestaat een logische verklaring voor dit feit.

Yoghurt bevat namelijk tryptofaan, een aminozuur dat in je lichaam de aanmaak van stofjes als melatonine en serotine bevordert. Deze stofjes hebben een rustgevende en kalmerende invloed. Daardoor is de kans groot dat je beter slaapt nadat je ’s avonds een kommetje yoghurt hebt gegeten. Voldoende reden om het eens te proberen.

Gerelateerde artikelen:

Stress verlagen met online begeleiding

Natuurlijke slaapmiddelen die werken

Snel in slaap vallen met de 4-7-8 methode

Eet yoghurt voor het slapen maar wel op de goede manier

Voordat je nu direct naar de koelkast loopt om yoghurt te pakken, nog even het volgende. Het is belangrijk om weinig (of liever: geen) suiker aan je yoghurt toe te voegen.

De suiker geeft namelijk een piek in je bloedsuikerspiegel. Daarmee worden de gunstige effecten van yoghurt op je slaap in één klap teniet gedaan. Bovendien zul je van toegevoegde suiker vrijwel zeker aankomen.

Koop daarom bij voorkeur natuurlijke, magere yoghurt, zonder smaakje en zonder toevoegingen. Om yoghurt eten voor het slapen lekker te maken voeg je er wat gedroogde vruchten of bessen aan toe. Als je echt een zoetekauw bent, kun je er eventueel een theelepeltje honing bij doen.

Tips voor variatie in je yoghurt

Probeer voor de verandering eens deze variaties. Deze zijn allemaal geschikt voor de late avond om de trek te stillen.

  • Yoghurt met muesli of rozijnen
  • Een kommetje yoghurt bestrooid met wat lijnzaad
  • Yoghurt met een volkoren cracker
  • Yoghurt met wat stukjes banaan

Je kunt ook eens Griekse yoghurt proberen om goed te slapen. Het is romig en dik en wordt meestal gemaakt van schapenmelk, maar het kan ook worden gemaakt met behulp van koemelk.

De voedingswaarde van yoghurt

Een kopje yoghurt, gemaakt van volle melk, is superlekker en zeer voedzaam. Een kommetje zal gemiddeld bestaan uit zo’n 250 gram yoghurt.

250 gram yoghurt bevat circa 145 (kilo)calorieën. In totaal zit er bijna geen vet in, namelijk slechts één gram. Dat zijn ook nog eens gezonde vetten zoals omega-3 en omega-6 vetzuren en een beetje verzadigd vet.

Verder heeft je kommetje yoghurt zo’n 25 gram eiwit van goede kwaliteit. Het aantal koolhydraten dat je binnen krijgt door yoghurt te eten is bijna verwaarloosbaar, namelijk zo’n 9 gram.  Je wordt er dus niet dik van.

Wat yoghurt eten voor het slapen mede zo gezond maakt zijn de vitaminen en mineralen die het bevat. Dit zijn bouwstenen voor je gezondheid. We hebben het dan vooral over vitamine A, B6 en B12, magnesium (ook slaapbevorderend), ijzer en calcium (voor sterke botten).

Eet dus gerust  yoghurt voor het slapen. Het is goed voor je gezondheid en je welbevinden.

Wat als je toch niet lekker slaapt?

Slaapproblemen kunnen natuurlijk diverse oorzaken hebben. Heb je wel eens moeite met inslapen of word je ’s nachts wakker en kun je niet meer in slaap komen? In de onderstaande artikelen kun je te weten komen wat je daar verder aan kunt doen:

Slaapcursussen: maak de keuze die bij jou past

De 7 stappen methode om lekker te slapen (nu met korting!) 

Jetlag voorkomen en genezen

Slaapmuziek gratis downloaden

Bril tegen blauw licht om beter te slapen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *