Jetlag voorkomen en genezengemiddelde leestijd 6 minuten

Jetlag voorkomen en genezen - tips

Jetlag voorkomen en genezen voorkomt een hoop ongemak. Het is geen pretje als je niet kunt slapen na een lange vliegreis. Wat is jetlag precies en waarom hebben we er soms last van? Wat kun je doen om de vervelende gevolgen zo veel mogelijk te beperken? De volgende tips zijn eenvoudig om uit te voeren en kunnen een heleboel schelen. Mensen die heel veel reizen, zoals sommige topsporters en politici, passen deze tips al jaren toe. Daarom zie je ze ook fris en fruitig op televisie. Met deze tips ligt dat ook voor jou binnen handbereik.

Wat is jetlag nu eigenlijk?

Jetlag komt uit het Engels. Een jet is een vliegtuig en een time lag is een tijdsverschil. Er zit bijvoorbeeld in de zomer zes uur tijdverschil tussen New York en Nederland. Daar is het zes uur vroeger dan hier.

Vroeger maakte men de overtocht van New York naar Nederland per schip. Die overtocht duurt weken en mensen hadden geen last van het tijdsverschil. Tegenwoordig pak je het vliegtuig. Als je in New York opstapt ben je al na een paar uurtjes vliegen op Schiphol. Je komt dan in een heel andere tijdzone terecht, waar het opeens zes uur later is. Voor je lichaam gaat die verandering te snel en dat veroorzaakt problemen. Die verschijnselen noemt men jetlag.

Jetlag treedt op wanneer het normale patroon van slapen en wakker worden wordt verstoord. Hoe langer de vliegreis, hoe meer tijdzones je passeert en hoe sterker de symptomen van de jetlag worden.

Het maakt uit of je naar het oosten of naar het westen vliegt. Je kunt het volgende ezelsbruggetje onthouden als het gaat om een jetlag: naar het westen is het beste. Dus als je vanuit Nederland naar Amerika vliegt heb je minder last dan andersom. Dat komt doordat als je naar het westen vliegt je als het ware terug in de tijd gaat, waardoor je dag eigenlijk langer wordt. Het is daar immers een paar uur vroeger.

Als je vanuit Nederland naar Thailand gaat, om maar een voorbeeld te noemen, ga je naar het oosten. Dan moet je je horloge sterk vooruit zetten. Je dag wordt als het ware korter. Dan heb je in het algemeen meer last van jetlag. Dat geldt dus ook van de terugweg van Amerika naar Nederland.

Jetlag hoeft overigens niet per se het gevolg te zijn van een lange vliegreis, ook door het draaien van nachtdiensten kun je verschijnselen van jetlag ervaren. Je biologische klok is dan van slag af.

Dit zijn de symptomen van een jetlag

De verschijnselen die bij jetlag horen zijn dezelfde als bij mensen met een ernstig slaaptekort. Een of meer van de volgende symptomen kunnen voorkomen: duizeligheid, slaperigheid, sloom en traag zijn, sneller geïrriteerd raken of een enigszins gedesoriënteerd gevoel. Vaak heb je ook minder trek of ben je zelfs een beetje misselijk.

Veel mensen voelen zich kort na aankomst nog prima. Sommigen hebben een prima dag. Maar vaak komt het dan ’s nachts, als je wilt slapen. Normaal gesproken krijg je als het bedtijd wordt een slaperig gevoel. Na een intercontinentale vlucht gebeurt het vaak dat je in je bed ligt en je klaarwakker en helder voelt. Het is dan fysiek onmogelijk om de slaap te vatten.

In de morgen zie je dan vaak het omgekeerde. Normaal wordt je op een bepaalde tijd wakker en ga je je bed uit. Met een jetlag blijf je gewoon doorslapen. Heel vaak gebeurt het dat je wakker wordt en dat je tot je stomme verbazing ziet dat het bijvoorbeeld al twee uur in de middag is.

Als je nog een paar dagen vrij hebt, is het niet onoverkomelijk, maar als je moet werken of andere afspraken hebt is het erg lastig. Ook als het patroon zich de volgende dag herhaalt wordt het vervelend.

Kinderen hebben er meestal nauwelijks last van. Hoe ouder je bent, hoe meer last je zult hebben van jetlag en hoe langer het duurt voor je er weer vanaf bent. Gemiddeld kan het een dag duren voor elke tijdzone waar je doorheen bent gevlogen. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen of laten, waardoor het in elk geval een stuk minder wordt.

Jetlag voorkomen en genezen: Tips

Hier volgen een paar goede tips waarmee je de vervelende gevolgen van een jetlag zo niet kunt uitbannen, dan toch wel stevig kunt beperken en verkorten. Mensen die veel vliegen passen deze tips al lang met succes toe, zowel voor, tijdens als na de vliegreis.

Zorg voor een goede nachtrust voordat je vliegt

Mensen slapen vaak niet meer dan een paar uur voor een lange vlucht. Soms vanwege de opwinding van de reis, vaak doordat de koffers nog moesten worden ingepakt en af en toe zelfs met opzet, om beter te slapen in het vliegtuig. Toch is dat niet slim.  Als je goed uitgerust in het vliegtuig stapt zal het je veel minder moeite kosten om je aan te passen aan de nieuwe tijdzone. Slaap dus extra goed voor je reis.

Gerelateerde artikelen:

Hoe kan ik snel in slaap vallen?

Slaapmuziek gratis downloaden

Slapen zonder airco

Slaapcursussen: maak de keuze die bij jou past

Altijd heerlijk slapen in 7 stappen

Zet je klok gelijk

Stel je horloge en de tijd op je telefoon zo snel mogelijk in op de tijdzone van je bestemming. Hoe eerder je rekening houdt met de nieuwe tijdzone, hoe beter. Doe dit in elk geval als je in het vliegtuig zit, maar het liefst zelfs nog vóór je vertrek. Natuurlijk moet je wel even opletten dat je daardoor niet je vliegtuig mist.

Hou je dagindeling flexibel

Ben je iemand die alles op vaste tijden doet, bijvoorbeeld eten en slapen, probeer een paar dagen voor vertrek daar dan iets losser in te worden. Breng bijvoorbeeld wat variatie in de tijden waarop je eet en hoe laat je naar bed gaat. Hoe strakker je aan een vaste tijdsindeling vasthoudt, hoe meer je lichaam zich daarop instelt en hoe lastiger het dus wordt als je naar een andere tijdzone vliegt.

Stem je dagindeling vast in op je bestemming

Voortbordurend op de vorige twee tips kun je proberen je dagindeling vast aan te passen aan de tijdzone van je bestemming. Als voorbeeld nemen we weer New York. Je bent daar en vliegt over een paar dagen terug naar Nederland. Je weet dus dat het in Nederland zes uur later is (zomertijd). Probeer dan geleidelijk aan alles wat je doet iets later te maken. Dus sta later op, gebruik je maaltijden later en ga later naar bed. Begin met een uurtje en bouw dat langzaam op. Als je weer thuis bent zul je merken dat dit enorm scheelt en dat je minder last hebt van jetlag. Dat is ook logisch. Door je dagindeling vast te verschuiven richting de Nederlandse tijdzone is het verschil voor je lijf en je brein niet zes uur, maar minder.

Vermijd een nachtelijke aankomst

Als het enigszins mogelijk is kun je het beste kiezen voor een vlucht met aankomst bij daglicht. Dat maakt het veel gemakkelijker om wakker te blijven en daardoor zal je lichaam zich sneller aanpassen aan de plaatselijke tijd. We kunnen beter tegen een langere dag dan tegen een kortere dag. Dat is ook precies de reden waarom je meer last hebt van jetlag als je tegen de klok in reist, dus van west naar oost.

Neem geen slaappillen

Slaappillen zullen je niet veel helpen. Sterker nog, ze maken de desoriëntatie en sufheid die bij een jetlag horen waarschijnlijk alleen maar erger. Dus mijdt de zware slaaptabletten, zowel in het vliegtuig als in je bed. Je kunt eventueel wel kijken naar natuurlijke middelen. Lees daarom ook: Natuurlijke slaapmiddelen die werken (wordt binnenkort geplaatst).

Pas op met alcohol

Op een intercontinentale vlucht zijn de drankjes meestal bij de prijs inbegrepen en als echte Hollander kies je dan natuurlijk het duurste drankje met alcohol. Begrijpelijk, maar overdrijf het niet. Alcoholische drankjes bevorderen de uitdroging van het lichaam en versterken daarmee de negatieve effecten van jetlag. Wees matig met alcohol in het vliegtuig en als je toch een drankje neemt, drink dan in elk geval ook veel water.

Hetzelfde geldt voor koffie

Helaas kun je naast alcoholische versnaperingen het beste ook even alle drankjes met cafeïne mijden. Dit betreft koffie, energiedrankjes, cola en zwarte thee. Sla ze helemaal over of gebruik ze met mate tijdens je vliegreis. Door het opwekkende vermogen van de cafeïne wordt je slaapritme extra op de proef gesteld. Daarnaast zul je ook door cafeïne iets uitdrogen, waardoor de symptomen van jetlag erger kunnen worden.

Lees ook: Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is?

Beweeg regelmatig in het vliegtuig

Loop regelmatig even een rondje en doe wat oefeningen zoals kniebuigingen. Daarmee stimuleer je de bloedsomloop. Niet alleen is dat goed om minder last te hebben van een jetlag, je voorkomt daarmee ook problemen met je benen door trombose of zwellingen. Het gebruik van speciale reiskousen is aanbevolen.

Zoek de zon op

Pak zo veel mogelijk daglicht mee zolang het nog niet donker is. Zonlicht speelt een zeer belangrijke rol in de afstelling van onze biologische klok. Wees tegelijkertijd voorzichtig met het blauwe licht van beeldschermen als het donker is. Daardoor wordt je biologische klok ontregelt.

Lees daarover meer:

 

Bril tegen blauw licht

Computerbril kopen

Doe een dutje indien nodig

Na aankomst hou je zo veel mogelijk de plaatselijke tijd aan. Dus blijf wakker tot het bedtijd is en stap uit bed als op de normale tijd om op te staan, ook al voel je je nog niet uitgeslapen. Als dat laatste het geval is, kun je in de middag even een dutje doen (maar niet te lang!).

Als de slaapproblemen blijven

Als je de bovenstaande tips ter harte neem zullen de gevolgen van een jetlag beslist minder groot zijn dan anders. Heb je toch nog wat last, dan weet je waardoor het komt. In elk geval zal het minder lang duren eer je er weer vanaf bent.

Een jetlag gaat vanzelf over. Mocht je toch problemen houden met in slaap komen of ’s nachts wakker worden, dan is er iets anders aan de hand. Maar ook voor dat soort slaapproblemen is er een oplossing. Kijk dan eens naar de 7 stappen methode waarmee je handvatten krijgt om vanaf nu altijd en overal heerlijk te kunnen slapen:

 

Meer info over de 7 stappen methode om beter te slapen

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *