Eten om beter te slapengemiddelde leestijd 4 minuten

eten om beter te slapen

Eten om beter te slapen? Ja, het bestaat. Bepaalde voedingsmiddelen bevorderen de nachtrust. Ook is er eten dat je beter kunt mijden als je moeilijk in slaap valt. Hieronder een soms verrassend overzicht van wat je wel en niet moet eten als je ’s nachts heerlijk wilt slapen.

Pandanrijst

Pandanrijst kun je kopen bij elke supermarkt. Het wordt ook wel jasmijnrijst genoemd. Witte rijst heeft de eigenschap dat het lichaam na het eten ervan insuline aanmaakt, waarna er tryptofaan naar de hersenen gaat. Tryptofaan is een aminozuur dat je slaperig maakt. Eet binnen vier uur voordat je naar bed gaat pandanrijst en de kans dat je lekker slaapt is gestegen.

Je hoeft niet per se pandanrijst te eten om beter te slapen. Hou je meer van aardappels maar wil je toch voldoende tryptofaan binnen krijgen voor een goede nachtrust, dan zou je eventueel tabletten met tryptofaan kunnen kopen:

Zalm

Om je slaapbevorderende maaltijd compleet te maken kun je er een moot zalm bij bereiden. Zalm bevat veel omega-3. Dat zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. Omega 3-vetzuren beschermen je lichaam tegen hart- en vaatziekten en ze bevorderen een goede nachtrust.

Eet je geen vis, dan is omega 3 ook weer te verkrijgen in capsules:

Tofu

Voor een vegetarische variant kun je in plaats van zalm het beste wat tofu klaarmaken voor bij de pandanrijst. Tofu is namelijk een rijke bron van isoflavonen. Deze stof zorgt niet alleen voor sterke botten, maar heeft ook een gunstige invloed op hoe je slaapt.

Kiwi

Ooit geweten dat je een kiwi kunt eten om beter te slapen? Toch is het zo. Een wetenschappelijk experiment toonde aan dat bij een groep volwassenen die vier weken lang elke dag twee kiwi’s aten een significante verbetering van hun nachtrust plaatsvond. Zowel de tijd dat ze sliepen als de kwaliteit van hun slaap was verbeterd.

Neem dus als toetje na je maaltijd zalm of tof met pandanrijst twee heerlijke kiwi’s. Deze vruchten zijn sowieso bijzonder gezond. Er is maar weinig fruit dat zo veel vitamine C bevat als een kiwi. Ook zit er in een kiwi relatief veel kalium. Andere goede bouwstoffen in een kiwi zijn foliumzuur, fosfor, magnesium, zink, koper, mangaan, bètacaroteen en vitamines E en A. Een kiwi mag je met recht een superfood noemen.

Als je slecht in slaap valt, eet dan een paar weken lang ’s avonds eens twee kiwi’s. Er is een grote kans dat het helpt.

Kersensap

Net als kiwi’s lijken ook kersen de verrassende eigenschap te bezitten dat je ze kunt eten om beter te slapen. Het gaat dan met name om de morel, oftewel de zure kers. In het zuiden noemt men het kriek. Net als bij de kiwi is het geen fabeltje, maar tonen methodische onderzoeken aan de deze zure kers kan bijdragen aan een goede nachtrust.

Pistachenootjes

Wil je iets te knabbelen bij je kersensap, neem dan pistachenootjes. Deze nootjes zijn een bron van magnesium en melatonine. Beide stofjes bevorderen de slaap. Magnesium werkt ontspannend op de spieren en helpt bij een goede nachtrust.

Let op: Eet ’s avonds geen nootjes als je gewicht wilt verliezen. In dat geval kun je in plaats van nootjes eten om beter te slapen beter je magnesiumvoorraad op peil houden door middel van een supplement.

Neem deze in vlak voordat je gaat slapen. Let op dat je magnesium citraat neemt. Deze wordt het beste opgenomen door het lichaam. Bijvoorbeeld in poedervorm om door je yoghurt of sap te roeren:

Yoghurt

Een schaaltje yoghurt is een uitstekende keuze om ‘s avonds laat je lekkere trek te stillen. Je wordt er niet dik van en je slaapt er heerlijk op. Lees er meer over in het volgende artikel:

Yoghurt eten voor het slapen gaan (verschijnt binnenkort)

Voor meer voedingsmiddelen die de slaap bevorderen, zie het volgende artikel:

Natuurlijke slaapmiddelen die werken

Wat je juist niet moet eten om beter te slapen:

Bepaalde zaken kun je juist beter laten staan als je last hebt om in slaap te komen. Het verschilt van persoon tot persoon hoe gevoelig je er voor bent, maar als je slecht slaapt kan het zeker geen kwaad om de volgende producten te mijden, vooral in de late middag en avond.

Een enorme biefstuk

Vlees bevat veel eiwitten en vetten. Op zichzelf is daar helemaal niks mis mee, maar je kunt ’s avonds beter geen zwaar op de maag liggend voedsel eten. Neem dan liever een stukje zalm (zie boven). Een eiwitrijke maaltijd kan bovendien de aanwezigheid van tryptofaan in de hersenen verminderen waardoor het niet wordt omgezet in het ontspannende neurotransmitter serotonine. Dat is dus niet goed voor je nachtrust.

Chilipepers

Sommige mensen vinden: Hoe heter, hoe beter. Maar kijk wel uit met scherp en gekruid eten als je slaapproblemen hebt. Van heet eten krijg je het letterlijk heet. En een verhoogde lichaamstemperatuur houd je uit je slaap.

Koffie

De meeste mensen weten wel dat koffie een opwekkende invloed heeft vanwege de cafeïne. Maar wist je dat cafeïne ook in andere voedingsmiddelen en dranken zit? Zelfs in cafeïnevrije koffie zit een beetje cafeïne. Lees hierover meer in het artikel:

Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is

Snoep en zoetigheid

Suiker is in het algemeen al niet goed voor je lichaam, maar ook om lekker te slapen heeft het een ongunstige invloed. Dus als je de koffie laat staan, skip dan ook meteen het koekje. In koekjes zit heel veel suiker en ook bevatten ze vezels. Dit geeft een grote piek in onze bloedsuikerspiegel en dat is heel slecht als je wilt slapen.

Chips

Laat ’s avonds ook de chips staan. Deze kunnen zure oprispingen en brandend maagzuur veroorzaken en dat slaapt niet zo lekker. Wil je toch wat te snacken hebben, neem dan pistachenootjes (zie boven).

Heb je alle tips gevolgd maar is je nachtrust nog steeds niet ideaal? Misschien heb je dan iets aan de volgende artikelen vol suggesties:

Slaapcursussen: maak de keuze die bij jou past

Waarom meditatie helpt om beter te slapen

Hoe kan ik snel in slaap vallen? De 4-7-8 methode

Slaapcursus? Pak je slaapproblemen aan

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *