Gezond afvallen met slanke receptengemiddelde leestijd 5 minuten

Gezond afvallen willen we allemaal. Maar te snel afslanken is meestal niet gezond. 10 kilo afvallen in een week klinkt goed, maar is niet aan te raden. Met gezonde recepten om af te vallen kun je makkelijk 5 kilo afvallen en je lekker voelen. Wil jij ook slanke recepten, lees dan verder…

Vroljke dame met interesse in gezond afvallen met slanke recepten

Een crashdieet is niet gezond afvallen

Iedereen kent wel de beloftes van een crashdieet: “10 kilo afvallen in een week!” Maar is dat gezond?

Op zichzelf is snel afvallen goed mogelijk. Je gewicht is in wezen het resultaat van de calorieën die je eet minus de calorieën die je verbrandt door beweging.

Als je stopt met eten ga je snel gewicht verliezen. Dat kan niet anders. Je hongert je lichaam uit. De kilo’s vliegen er dan snel af.

Maar op die manier verlies je niet alleen vet. Als je bijna niet meer eet, zoals gebeurt in een crashdieet, verlies je ook heel veel spiermassa.

Het verlies van spiermassa is heel slecht. Je wordt zwak. Je raakt bevattelijk voor virussen en infecties.

Omdat je lichaam dan in de overlevingsmodus springt, gaat het juist vet opslaan. Als je daarna toch weer eens normaal eet, wordt de energie direct omgezet in vet.

Zo ontstaat het jojo-effect: je bent te zwaar, doet een dieet, valt snel af, je stopt je dieet en even later ben je nog zwaarder dan toen je begon. Waarna alles weer opnieuw begint. Op en neer als een jojo.

Je metabolisme (een ander woord voor spijsvertering) wordt verstoord door te snel afslanken. Dat heeft weinig meer te maken met gezond afvallen. Niet doen dus.

Een te snel dieet is niet vol te houden

Er zijn nog veel meer redenen waarom een dieet vaak niet is vol te houden. Vaak vermager je snel in je gezicht. Mensen komen geschrokken naar je toe om te vragen of je ziek bent. Niet echt lekker voor je zelfvertrouwen.

Verder is loop je vaak met honger rond. Dat is ook niet bepaald een lekker gevoel. Het resultaat is dat je stress ervaart. Je wordt chagrijnig en prikkelbaar.

Het eten in een dieet is vaak zeer eenzijdig. Neem bijvoorbeeld het populaire soepdieet. Zelfs al ben je nog zo gek op soep, na een week alleen maar soep, soep en nog eens soep wil je echt wel eens iets anders.

Met een te streng dieet snak je naar om eindelijk weer eens iets lekkers te eten. Je wordt de honger en het eenzijdige, smakeloze eten zo zat, dat iets lekker een obsessie gaat worden. Een vette hap. Of een gezinspak Ben en Jerry-ijs. Een paar repen chocola.

Uiteindelijk zal je verlangen te sterk worden. Het is onvermijdelijk. Dan krijg je een schranspartij en voor je het weet verval je weer in je oude patroon.

Waarom je gezond wilt afvallen

Gezond afvallen is heel anders. Het gaat meer geleidelijk, maar het resultaat blijft. Je wordt niet zwakker, maar juist sterker.

Als je gezond gewicht verliest, verbrandt je het overtollige vet in je lichaam. Terwijl je spieren op peil blijven. Je wordt krachtiger en hebt steeds meer energie.

Door je spieren verbrand je vet, dus met gezonde spieren is het veel makkelijker om op gewicht te blijven.

Gezond afvallen kost geen moeite. Hooguit moet je in het begin even wennen. Maar als je de resultaten ziet, raak je steeds meer gemotiveerd. Na een tijdje weet je niet beter. Je went eraan. Ook omdat het veel meer geleidelijk gaat.

Omdat je geen honger hebt en juist lekker en gevarieerd eet, heb je niet het gevoel dat je aan het diëten bent. Dat is wat mensen bedoelen met afvallen zonder dieet.

Je krijgt steeds vaker een complimentje van mensen over je uiterlijk. Ook je uitstraling verandert. Je hebt vaker sjans. Mensen gaan heel anders naar je kijken. Het is een geweldige boost voor je zelfvertrouwen.

Gezond afvallen: wat is verantwoord?

Hoeveel kilo kun je per week afvallen? Wat is verantwoord en gezond vermageren? Dit hangt wel een beetje af van je startpositie.

Voor iemand die 175 kilo weegt is het uiteraard iets anders dan iemand die 75 kilo zwaar is. Maar in het algemeen zijn er wel vuistregels voor gezond afvallen.

10 kilo afvallen in een week is te veel. Ook 5 kilo afvallen in een week is tamelijk veel. Tenzij je heel erg veel overgewicht hebt. Maar dan alleen in het begin.

In het algemeen is het goed te doen om per week 1 tot 2 kilo af te vallen.

Iets minder mag ook. Het beste is om helemaal niet zo bezig te zijn met de kilo’s. Laat de weegschaal maar een tijdje staan en kijk vooral naar wat je ziet in de spiegel.

Iedere persoon is anders. Er zijn mensen die lacherig doen over ‘zware botten’, maar het is gewoon een feit dat de ene persoon zwaarder gebouwd is dan de andere.

Mensen zijn soms om te zijn even slank, maar toch hebben ze een heel verschillend gewicht. Kijk daarom minder naar de weegschaal en meer naar hoe het eruit ziet.

En kijk hoe jij jezelf voelt. Als je gezond aan het afvallen bent, heb je steeds meer energie. Kleine kwaaltjes verdwijnen. Je voelt je lekker in je vel zitten.

Dat is belangrijker dan het cijfer op je weegschaal. Meer energie hebben om te doen wat jij leuk vindt, genieten van het leven, dat is meer waard dan wat dan ook. Volg je hart en maak jouw geluk je grootste doel.

Wat heb je nodig om gezond af te vallen?

Eigenlijk heb je maar vier dingen nodig om gezond en verantwoord je streefgewicht te bereiken: gezond eten, iets minder (vaak) eten, iets meer bewegen en stress verminderen.

Bij de lichaamsbeweging hoef je echt niet te overdrijven. Vind je sporten leuk, doe het dan vooral. Maar hou je helemaal niet van sport, dan hoef je je geen zorgen te maken.

Gezond afvallen zonder sporten is heel goed mogelijk. Sommige mensen zeggen zelfs dat hardlopen ongezond is. Hoe het ook zij, je hoeft niet per se aan sport te doen als je dat niet wilt.

Je kunt je beweging namelijk heel goed inpassen in je huidige leefstijl. Gewoon door wat vaker een wandeling te maken. Ga eens een stukje lopen. Gewoon een blokje om. Of neem de benenwagen in plaats van de scooter of de auto als het niet te ver is.

Neem vaker de trap in plaats van de lift of de roltrap. Ga af en toe een stukje fietsen. Misschien naar je werk als het niet te ver is. Elke vorm van lichaamsbeweging is gezond. Afvallen wordt zo eenvoudig.

Door heel gewone, dagelijkse dingen te doen kun je echt heel veel beweging meepikken en snel afslanken.

Stress verminderen is ook een belangrijke factor. Van stress word je dik. Dus probeer meer te ontspannen en je werk los te laten. Daarbij hoort ook goed slapen en een slaaptekort vermijden.

Maar het allerbelangrijkste is gezonde voeding. Dat is vaak ook het moeilijkste. Je zegt tegen jezelf: ik wil afvallen. Hoe pak je dat aan? Lees verder.

Maak een plan. Zoek slanke recepten

Het belangrijkste voor gezond afvallen is gezond eten. Wat je daarvoor nodig hebt is een plan. Met een weekmenu en een dagmenu hoef je zelf niet na te denken. Je hebt al genoeg aan je hoofd.

Je pakt gewoon het weekmenu met makkelijke recepten en ziet wat je gaat klaarmaken. Daarbij hoort een kant-en-klaar gezond boodschappenlijstje. Zo ben je binnen tien minuten klaar in je eigen supermarkt.

Vervolgens pak je het recept erbij: wat eten we vanavond?  En binnen een kwartier tover je een heerlijke maaltijd op tafel. Een van de vele makkelijke en gezonde gerechten uit het boek. Waar jij maar zin in hebt: iets met kip, of vis, of vegetarisch.

Gezond koken met gezonde producten is echt niet moeilijk. Elke dag iets anders. Vol variatie. Met gezonde tussendoortjes en overheerlijke toetjes. Af en toe een groene smoothie. Geen honger, zalig eten en tegelijk gezond afvallen en gewicht verliezen.

Wil jij dat ook? Dan is de Afslank Receptenbijbel precies iets voor jou. Klik snel op onderstaande button om te zien waar je hem extra voordelig kunt kopen:  

 

Ja, ik ontvang graag slanke recepten om af te vallen >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *