Slaaptekort? Daar is veel aan te doen!gemiddelde leestijd 3 minuten

Heb jij ook wel eens moeite om ‘s ochtends uit je bed te komen? Of ervaar je een enorme dip aan het begin van de middag, na de lunch? Heb je wallen onder je ogen en loop je te geeuwen? Dan heb je waarschijnlijk last van een slaaptekort. In dit artikel lees je hoe het komt, wat de gevolgen zijn en wat je eraan kunt doen om snel te herstellen.

slaaptekort

De oorzaken van een slaaptekort

Het klinkt misschien flauw, maar de hoofdoorzaak van een slaaptekort is dat je te weinig slaapt. En dan bedoelen we in je bed, bij voorkeur ‘s nachts.

Denk niet dat je in de trein op weg naar school of je werk nog wel wat kunt bijslapen, want dat gaat je echt niet helpen. De slaap waarvan je echt uitrust geniet je in je bed, en dan het liefst als het donker is.

In veel gevallen heeft een slaaptekort weinig of niets te maken met slaapproblemen. Je blijft gewoon te lang doorgaan ‘s avonds en stapt veel te laat je bedje in.

Als de wekker dan weer gaat, heb je een kort nachtje gehad. Dat ga je dan de rest van de dag wel merken.

Maar het kan ook dat je altijd keurig op tijd naar bed gaat en toch met een slaaptekort kampt. Je hebt moeite met inslapen of wordt in de loop van de nacht wakker. Dit kan heel vervelend zijn, maar wanhoop niet.

Er is zeker wat aan te doen. Daar komen we straks op terug.

De gevolgen van een slaaptekort

In de inleiding hebben we al een paar gevolgen genoemd, zoals moeilijk je bed uitkomen, de after-lunch-dip en wallen onder je ogen. Maar een te korte nachtrust kan ook ernstigere gevolgen hebben.


Deskundigen schatten in dat een groot gedeelte van de ongelukken op het werk en in het verkeer worden veroorzaakt door te weinig slaap.

Dat kan fatale gevolgen hebben, denk bijvoorbeeld aan een chirurg die een fout maakt door slaapgebrek, of een verkeersdeelnemer die door vermoeidheid niet oplet.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Er is vrij veel onderzoek gedaan naar de slaapbehoefte. Hieruit blijkt dat het aantal uren slaap dat je nodig hebt sterk verschilt van persoon tot persoon. De een voelt zich kiplekker met elke nacht zes uur slaap, de ander heeft echt wel negen uur nodig.

Tussen die twee uitersten zit het wel zo’n beetje, waarbij het gemiddelde zo rond de acht uur ligt.

Een goede kans om erachter te komen heb je in je vakantie. Na een paar dagen ontspanning, zonder verplichtingen, word je vanzelf wakker als je uitgerust bent.

Ga dan eens na hoeveel uur je hebt geslapen en je hebt een mooie indicatie wat je kunt aanhouden voor de rest van het jaar.

Je slaaptekort aanpakken

Eerder schreven we al dat een tekort aan slaap meestal niets met echte slaapproblemen te maken heeft. Schrijf eens een weekje op hoe laat je naar bed gaat en hoe laat je opstaat.

Elke dag rond middernacht gaan slapen en om zes uur je bed uit moeten gaat zich bij veel mensen wreken.

Zet een dagelijks alarm op je telefoon en zorg dat je een uurtje eerder in je bed ligt. Grote kans dat je slaaptekort dan heel snel verdwijnt.

Maar wat als je op tijd naar bed gaat en niet in slaap valt? Of je wordt ‘s nachts wakker? Ga bij jezelf te rade wat de dieper liggende oorzaak zou kunnen zijn. Heb je last van stress door werkdruk? Probeer dat dan eerst aan te pakken.

Verder zijn er andere zaken die je kunt doen. Zet bijvoorbeeld alle beeldschermen uit, een uurtje voor je naar bed gaat. Het blauwe licht verstoort namelijk je biologische ritme.

Vermijd het om veel te eten of te sporten in de tweede helft van de avond. Schrijf een tijdje van tevoren op wat je de volgende dag moet doen en maak je hoofd leeg.

Zorg voor een vast avondritueel. Al deze zaken kunnen je helpen bij het krijgen van rust in je hoofd. Dan heb je zeker een goede nachtrust.

Wat te doen als niets lukt?

Als je er echt alles aan gedaan hebt om een goede nachtrust te krijgen en nog steeds lig je elke nacht te woelen in je bed, dan kun je behoorlijk wanhopig worden.

Het gevaar bestaat dat je slaaptekort chronisch wordt, met alle negatieve gevolgen en symptomen die daarbij horen, zoals hoofdpijn. Als je jezelf daarin herkent, hebben we goed nieuws voor je!

Ook jij kunt binnenkort elke dag slapen als een roos. Stel je eens voor dat je heerlijk uitgerust en verkwikt wakker wordt!

Je kunt dan de hele wereld aan en hebt volop energie om te doen wat je moet doen. Meer weten? Klik dan op de onderstaande link voor meer informatie:

 

Wil jij slapen als een roos? Klik hier >>

 

Wat zijn jouw ervaringen met slaap? Zit je ook wel eens geeuwend achter je bureau? Heb je nog vragen? Reacties? Laat gerust een bericht achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *