Uitstelgedrag aanpakken? Slapen als een roos!gemiddelde leestijd 3 minuten

Uitstelgedrag aanpakken loont de moeite. Je krijgt dingen voor elkaar en binnenkort slaap je elke nacht als een roos! Stel je voor: Elke ochtend vol energie de dag in.

Je uitstelgedrag afleren is een van de beste dingen is die je kunt doen om een beter leven te krijgen!

uitstelgedrag aanpakken

Zó ontstaat uitstelgedrag!

Met iets nieuws beginnen is meestal makkelijk, maar het volhouden… tot je echt resultaat ziet… dat lukt maar weinig mensen.

Na de feestdagen, in januari, is de sportschool vol met mensen die vol goede moed gaan trainen om in de zomer de een strak lijf te hebben.

Maar je moet eens kijken hoeveel, of liever gezegd: hoe weinig er nog over zijn in maart.

Misschien weet je zelf wel hoe dat gaat: Je begint enthousiast, maar al snel komt de dag dat je het ontzettend druk hebt gehad op je werk…

Er stond een file van hier tot Tokyo en je wilt eigenlijk alleen maar lekker op de bank ploffen.  Een beetje chillen en bijkomen van de werkdruk.

Naar de sportschool gaan?

Pfffff….

Je moet er even niet aan denken. Dat halen we dan morgen wel in, denk je bij jezelf.

Maar de volgende dag belt een vriend. Of je zin hebt om mee te gaan om iets te drinken.

Een fractie van een seconde denk je nog aan je voornemen om naar de sportschool te gaan, maar bijna tegelijk zeg je tegen jezelf dat een keertje overslaan ook geen ramp is.

Dan is het opeens is het vrijdagavond en je denkt: ik kan beter volgende week een frisse doorstart maken.

Zo gaan er dan twee maanden voorbij. En je hebt de sportschool niet meer van binnen gezien. Je probeert er niet aan te denken, maar diep van binnen knaagt het wel aan je…

Waarom is uitstellen zo slecht voor je?

Uitstelgedrag is op vele manieren schadelijk.

Ten eerste is daar het volgende feit: De enige manier waarop je iets voor elkaar kunt krijgen is door ACTIE!

Goede voornemens verzinnen en plannen maken zijn prima, maar resultaat komt alleen door gestage, consistente actie.

En van uitstel komt afstel…

Ten tweede is uitstelgedrag funest voor je zelfvertrouwen. Je probeert het te verdringen, maar het knaagt aan je. Innerlijk voel je je een slappeling.

Je doet leuke dingen, maar hebt later een schuldgevoel, omdat je weet dat je iets anders doet dan je je had voorgenomen.

Je uitstelgedrag aanpakken is best makkelijk!

Uitstelgedrag afleren is gelukkig minder moeilijk dan je denkt. Er zijn beproefde methodes die jou zullen helpen.

In het geval van de sportschool kun je bijvoorbeeld zorgen dat je met iemand afspreekt.

Of je zegt tegen jezelf dat je wel gaat, maar… je gaat maar heel even. Alleen voor deze keer, omdat je zo moe bent. Niet te lang.

Moet kunnen!

Je gaat alleen even wat cardio doen. Heel misschien wat lichte gewichten.Dat is te doen! Meer niet.

Je zult dan zien dat je toch zin krijgt als je er eenmaal bent.

Het is net als je moeder altijd zei: heb je geen zin, dan maak je maar zin. En het lekkere gevoel dat je dan na afloop hebt is onbetaalbaar.Hou dat voor ogen. Denk aan de voldoening die je achteraf zult hebben.

Bij grote taken kun je je uitstelgedrag aanpakken door de taak op te delen in kleine stukjes.

Je kunt daarbij de eierwekkermethode gebruiken, waarin je met jezelf afspreekt dat je twintig minuten gaat werken aan je taak.

Ook hier zul je weer merken dat als je eenmaal op gang bent gekomen, de rest veel makkelijker zal gaan.

Hoe uitstellen leidt tot slaapproblemen…

Wat nog niet veel mensen weten:

Uitstelgedrag leidt tot een slaaptekort.

Onderzoek aan de Universiteit van Utrecht heeft uitgewezen dat slaapproblemen vaak te maken hebben met het uitstellen van het moment van naar bed gaan.

Nog heel even tv kijken.

Je mail checken.

Chatten in de groepsapp.

Voor je het weet ben je weer een uur verder. Of twee…

Maar juist ’s nachts komt het schuldgevoel over je uitstelgedrag naar boven. Je hebt geen rust in je hoofd.

Je gaat liggen uitrekenen hoeveel (of liever gezegd: hoe weinig) uur je deze nacht nog maar kunt slapen.En je kijkt nog eens op de klok. En je draait je nog eens om. En nog eens.

Zucht.

Dan gaat opeens je wekker.

Je hebt kennelijk toch even geslapen! Maar man, wat is het vroeg!

Je drukt op “snooze” en zet je wekker daarmee op pauze. Je keert even terug in dromenland.

Tien minuten later. Het signaal klinkt weer.

Oké. Nog één keer snoozen. Je ligt zo lekker. En de nacht was zo kort.

Maar waar ben je op dat moment eigenlijk mee bezig? Weer een vorm van uitstelgedrag!

Herkenbaar?

Dat is niet best. Van snoozen krijg je namelijk alleen maar een duf hoofd en rust je niet echt uit. Dan wordt je dag een hele opgave.

Geeuwend op weg naar school of werk.

Slapen als een roos en energiek de dag in gaan

Uitstellers hebben vaak slaapproblemen. Je kunt je uitstelgedrag aanpakken, maar daarmee verdwijnen helaas vaak niet meteen ook je slaapproblemen.

En dat terwijl een goede nachtrust heel belangrijk is voor je zelfvertrouwen, je vermogen om stress en werkdruk aan te kunnen en je algemene gezondheid.

uitstelgedrag aanpakken

 

Gelukkig is er een beproefde methode om alle soorten “slaapproblemen” op te lossen!

Duizenden mensen hebben deze methode inmiddels geprobeerd.  Hun leven is radicaal verbeterd.

Ze slapen als een roos. Zzzzzzzzzz…

Heerlijk!

Wil jij ook elke morgen fit en uitgerust uit je bed stappen? Klik dan op de onderstaande button voor meer informatie:

Ja, ik wil heerlijk slapen en energie krijgen >>

 

Stel jij dingen vaak uit? Hoe ga jij je uitstelgedrag aanpakken? Heb je nog vragen? Laat hier onder je commentaar achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *