Hardlopen ongezond. Onzin of waarheid?gemiddelde leestijd 3 minuten

Over gezondheid en fit zijn doen veel verhalen de ronde. De een zweert bij trainen voor de marathon, de ander zegt dat hardlopen ongezond is. Het is vaak lastig om wijs te worden uit de stortvloed aan informatie op het internet, met tegenstrijdige berichten. In dit artikel gaan we terug naar de basis voor een goede gezondheid.

is hardlopen ongezond?

Minder eten, meer bewegen

Via internet en media worden we bestookt met nieuwe wijsheden en modes, zoals paleo, nieuwe diëten, kettlebell-trainingen en noem het maar op. Maar eigenlijk weten we al meer dan tweeduizend jaar wat we nodig hebben om gezond te worden.

De Romeinse senator Cicero beschreef al het volgende recept voor een gezond en gelukkig leven:

Minder eten, meer bewegen.

Deze oude wijsheid geldt ook in de eenentwintigste eeuw. Eigenlijk geldt het nu meer dan ooit, want nooit was voedsel in zo veel overvloed beschikbaar.

Vaak gaat het om bewerkte, voorverpakte, ongezonde etensmiddelen vol e-nummers. De schappen in de supermarkt liggen er vol mee.

En bewegen doen we ook veel minder dan de vorige generaties. Het gemak dient de mens en dus pakken we steeds vaker de auto of de scooter. En áls we al fietsen, is het op een elektrische fiets.

Cardio of krachttraining?

We moeten dus meer bewegen. Maar wat te doen, cardio of krachttraining? Is hardlopen ongezond?

Cardio is hardlopen en fietsen, of je het nu buiten doet of op de band in de sportschool. Je traint je hart. Het vergroot je longcapaciteit en daarmee je uithoudingsvermogen.

Krachttraining is alles wat je doet met gewichten.

In principe train je met krachttraining je spieren. Maar als je het goed doet, met voldoende herhalingen en niet te lange rustpauzes, train je ook op uithoudingsvermogen.

Als je hartslag maar omhoog gaat en je mag best even zweten voor het beste resultaat. Krachttraining is dus een completere work-out, zowel voor mannen als voor vrouwen.

Is hardlopen ongezond?

Cardio is in principe ook goed en gezond, maar… met mate.

Hardlopen vormt een grote belasting voor je knieën en gewrichten. Hoe verder je rent, hoe meer dat geldt.

Het lopen van de marathon is een grote prestatie, ongeacht in welke tijd je die 42 kilometer aflegt, maar het is de vraag of ons lichaam wel is gemaakt om zo lang aan een stuk door te rennen.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat hardlopen over grote afstanden (meer dan tien kilometer) in wezen niet zo goed is voor je lijf.

Los van ingewikkelde onderzoeken kun je er ook met je gezonde verstand kijken: De meeste mensen trainen om zich beter te voelen, maar ook voor een mooi en strak lijf.

Kijk dan eens naar het lichaam van echte marathonlopers. Is dat het lijf dat je voor jezelf nastreeft?

De perfecte combinatie

Zet naast een marathonloper dan in gedachten eens een sprinter, zoals Churandy Martina of vroeger Carl Lewis of Usain Bolt. Bij de vrouwen natuurlijk Daphne Schippers.

Marathonlopers zijn broodmager. Sprinters zijn gespierd en atletisch. De meeste mensen zouden liever het lichaam van een sprinter hebben.

Op deze manier kun je, los van alle tegenstrijdige informatie van wetenschappers, met je gezonde verstand makkelijk afleiden dat je voor een atletisch lichaam beter niet kunt kiezen voor de marathon, maar voor korte sprints. Dit is ook nog eens beter voor je gewrichten.

Hardlopen ongezond? Niet bij korte afstanden!

verantwoord hardlopen

Loop of fiets rustig of warm te worden. Doe daarna een paar korte, explosieve sprints. Op die manier doe je cardio, buiten of op de loopband, waarmee je meer kans hebt op dat gespierde lijf.

Je kunt het ook op de fiets doen. Combineer het met wat krachttraining en het kan bijna niet mis gaan.

De basis voor een goede gezondheid

Meer bewegen is één deel van het recept voor een goede gezondheid. Nog veel belangrijker is het tweede deel: minder eten.

De basis voor een betere gezondheid ligt in voeding. Als we zeggen ‘minder eten’ gaat het eigenlijk vooral om minder ongezond eten.

Eet minder voorverpakt voedsel uit de voedingsindustrie, minder chips of andere rommel vol met transvetten, snoep minder en gebruik minder alcohol.

Eet meer verse groenten.

Eigenlijk weet iedereen het wel. Maar in de praktijk is het best lastig. Want wat is goed en hoe doe je dat? Afvallen zonder dieet, gezond eten volhouden is niet moeilijk als je weet wat het is en hoe je het aanpakt, maar… waar begin je?

Hoe te beginnen met gezonder eten?

Gezond eten is belangrijker dan sporten. De basis ligt in gezonde voeding.

Als jij niet gezond eet, heeft het eigenlijk niet zo veel zin om met hardlopen, krachttraining of welke andere sport dan ook te beginnen.

Alles begint bij goed eten. En het kan nog eens heel lekker zijn ook! Gezond afvallen gaat dan zonder moeite.

Als jij je nu afvraagt waar te beginnen met gezonde voeding (net als wij vroeger), dan is het receptenboek van Oscar Helm waarschijnlijk iets voor jou!

Naast heerlijke recepten krijg je een weekmenu en een boodschappenlijstje, zodat je in de supermarkt zonder na te denken, met rust in je hoofd de juiste spullen koopt.

Werkt perfect!

Wil je daar meer van weten? Klik dan op de onderstaande link:
 

Ja, ik wil gezonder eten en een strakker lijf krijgen >>

 

Wat doe jij aan sport? Loop je regelmatig meer dan 5 kilometer? Laat hieronder een reactie achter.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *