Afvallen zonder sportschoolgemiddelde leestijd 4 minuten

afvallen zonder sportschool

10 kilo afvallen zonder sportschool is heel goed mogelijk als je de juiste mix van gezonde voeding en dagelijkse beweging in acht neemt. Lees snel verder…

Afvallen zonder sportschool? Kan dat?

Als je de advertenties van sommige sportscholen mag geloven is de enige manier om weer een beetje strak in je vel te komen dat je drie keer per week naar de sportschool gaat.

Als variatie op dat thema wordt veel geschreven over CrossFit. Dat is een nieuwe trend. Het zijn sportscholen zonder de traditionele apparaten, waar meer wordt getraind met losse gewichten en tractorbanden, touwen en zandzakken.

Is het echt waar dat je een abonnement op een sportschool of CrossFit moet hebben om af te vallen?

Het antwoord is nee.

Hieronder zullen we dat toelichten.

Afvallen is 80% voeding en 20% beweging

Zoals we al eerder schreven in ons artikel Afvallen zonder sporten gaat afslanken voor 80 procent om gezonde voeding en voor maar 20 procent over beweging. Dat wil zeggen dat als jij wilt vermageren, je in de eerste plaats moet kijken naar wat je eet. En hoeveel.

Amerikaanse deskundigen zijn het erover eens: You Can’t Out Run A Bad Diet. Misschien ben je deze uitspraak wel eens tegengekomen op het internet. Wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld?

Wat deze uitspraak betekent is dit: Hoe hard je ook traint en sport, als je een verkeerd voedingspatroon hebt, zul je niet echt afvallen.

Toch is dit iets dat veel mensen denken, vaak onbewust: Ik ben lekker naar de sportschool geweest, dus die paar biertjes heb ik wel verdiend. Of dat lekkere taartje. Of die vette pizza. Of dat patatje met mayonaise.

Helaas werkt het zo niet. Dat heeft alles te maken met het aantal calorieën dat je binnenkrijgt door ongezond eten (en drinken) en wat je kunt verbranden op een fitnessapparaat.

Dit zullen we uitleggen in de volgende paragraaf.

Een voorbeeld uit de praktijk

Gewicht verliezen is eigenlijk een simpele optelsom. Als je minder calorieën binnenkrijgt (door je wat je eet en drinkt) dan wat je dagelijks verbruikt (door beweging) val je af.

Stel, je hebt gesport op de sportschool en op de weg naar huis neem je een zak patat met mayonaise.

Wat heb je op de sportschool gedaan? Laten we zeggen dat je een halfuur op de crosstrainer hebt gesport. Dat is best lang. De meeste mensen doen het hooguit een kwartier. Daarna heb je ook nog vijf minuten lang buikspieroefeningen gedaan. Je hebt de sessie afgesloten met tien minuten op de roeitrainer.

Al met al ben je ongeveer een uur in de sportschool geweest, met tussendoor wat tijd om te wisselen en wat te kletsen. Reken er nog een halfuur bij voor omkleden en douchen.

Niet slecht. Goed bezig! Maar hoeveel calorieën heb je daarmee verbruikt? Met de crosstrainer verbrandde je 268 (kilo)calorieën, met de buikspieroefeningen 54 en met roeien 86. In totaal: 268 + 54 + 86 is 408 (kilo)calorieën.

Maar hoeveel calorieën zitten er in een patatje met? Schrik niet: Een gemiddelde zak patat met mayonaise heeft 600 (kilo)calorieën.

Conclusie: Je hebt een uur lopen zweten in de sportschool, bent er in totaal anderhalf uur of langer mee bezig geweest (reistijd hebben we niet eens meegerekend) en vervolgens doe je alles volledig teniet in tien minuten door één zakje patat op te eten.

Al met al heb je ondanks je gezwoeg in de sportschool een overschot van 600 min 408 = bijna 200 (kilo)calorieën!

Je bent dus zeker aangekomen en niet afgevallen…

Afvallen zonder sportschool is mogelijk

Uit het bovenstaande simpele voorbeeld blijkt dat je nog zo hard je best kunt doen op de sportschool, maar dat je nog steeds dikker wordt als je ongezond eet.

We hebben hier een eenvoudig voorbeeld gebruikt, maar geloof het maar: het kan nog veel erger als je ook de calorieën van koekjes, chocola, pizza’s, kant-en-klare maaltijden, frisdranken en dergelijke erbij optelt.

Als je dergelijke ongezonde producten eet, kun je sporten wat je wilt, maar je zult je streefgewicht niet bereiken. Vandaar dus de stelling dat afvallen voor 80 procent uit voeding en voor slechts 20 procent uit beweging bestaat.

De conclusie is dat je om af te slanken in de eerste plaats naar je voedingspatroon zult moeten kijken. Hieronder wat meer over gezond eten. Eerst nog iets over sporten en de sportschool.

Kun je afvallen zonder sportschool? Ja! Kun je afslanken zonder beweging? Nee!

Hoewel goede voeding het belangrijkste is en blijft om gewicht te verliezen, zul je ook meer moeten gaan bewegen. Maar dat hoeft echt niet per se op de sportschool te zijn.

Niet dat er iets mis is met sportscholen. Helemaal niet. Maar als het gaat om afvallen en fit worden is het vele malen belangrijker om de hele dag in beweging te blijven. Je kunt prima fit worden zonder sportschool. Dat kan eenvoudigweg door regelmatig even op te staan uit je stoel. Maak overdag elk uur een ommetje, desnoods gewoon binnen in huis. Doe een huishoudelijk klusje, dan ben je in beweging en sla je twee vliegen in één klap. Thuis bewegen en afvallen is het motto!

Afvallen zonder sportschool doe je door gezond te eten en wat alledaagse beweging mee te pikken: Laat de auto wat vaker staan en pak de fiets of de benenwagen. Neem de trap in plaats van de roltrap of de lift. Ga lekker tuinieren in de zon. Koop een stappenteller en doe een pas op de plaats terwijl je tv kijkt. Maak een paar kniebuigingen. Elke beweging telt mee.

Regelmatig zulke simpele bewegingen te maken, gewoon thuis en op je werk, helpt meer om af te slanken dan de hele dag stilzitten en drie per week een uur zweten in de sportschool. Het is wonderlijk dat niet veel meer mensen dat beseffen!

Het belangrijkste om te onthouden als je wilt afvallen  

Als er iets is dat je hopelijk meeneemt van dit artikel is het dat een gezond eetpatroon vele malen belangrijker is dan een abonnement op de sportschool als je fit en slank wilt worden.

Vergeet dus die sportschool maar even (tenzij je het echt leuk vindt) en concentreer je eerst op gezonde voeding. Als je een verzameling slanke recepten hebt, zet je makkelijk elke dag iets gezonds op tafel.

Wist je trouwens dat koken op zichzelf ook al beweging is die bijdraagt aan jouw vermagering? Je verbrandt er heel wat meer calorieën mee dan met het bedienen van de magnetron.

Als je interesse hebt in een kookboek vol afslankrecepten die toch lekker zijn, klik dan op de onderstaande link voor een speciale aanbieding. Er is een boek (ook digitaal verkrijgbaar) met meer dan honderd heerlijke recepten die je elke dag weer snel op tafel kunt toveren.

Als je daarbij de hele dag rustig wat beweegt, ben je binnen een paar weken zo maar 5 of 10 kilo kwijt. Gegarandeerd! Afvallen zonder sportschool is geen sprookje!

 

Klik hier voor slanke recepten om af te vallen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *