Zelfvertrouwen vergroten: 7 tipsgemiddelde leestijd 4 minuten

Zelfvertrouwen vergroten is een actie waarvan je direct profijt hebt in je dagelijkse leven. Onzekerheid verdwijnt en je voelt je beter. Met deze tips kun je vandaag nog beginnen! Lees snel verder…

zelfvertrouwen vergroten doe je zo

Zelfvertrouwen vergroten: tip 1

De eerste tip om assertiever te worden is deze: stop met twijfelen. Een gebrek aan zelfvertrouwen is in wezen niets ander dan twijfel… aan jezelf.

Zelfvertrouwen vergroten en onzekerheid overwinnen doe je door goed op jezelf te letten. Observeer je gedachten. En telkens als je merkt dat je aan jezelf twijfelt, zeg je: STOP!

Stoppen met twijfelen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar probeer het eens met deze tip. Hou je gedachten in de gaten en kap ze direct af als je merkt dat je twijfelt.

Jij bent niet je gedachten. Je kunt je denken sturen.

Telkens val je weer in je oude gewoonte. De twijfel komt weer op. Maar elke keer opnieuw zeg je: halt!

Zeg dan tegen jezelf: ‘Ik kan het.’ Want zo is het. Als een ander het kan, kun jij het ook.

Het is een kwestie van volhouden. Maar als je dat doet, zul jij uiteindelijk je twijfel overwinnen. Met vallen en opstaan.

Probeer het gewoon. Het is de moeite waard om rust in je hoofd te krijgen.

Tip 2: Probeer niet perfect te zijn

Niemand is perfect. Iedereen weet dat. En toch eisen we stiekem vaak van onszelf dat we volmaakt zijn.

Nieuwsflits: Je hoeft geen 10 te zijn. En al helemaal niet in alles wat je doet. Vaak is een zesje prima.

Het (onbewuste) idee dat je perfect moet zijn is de grootste oorzaak van een gebrek aan zelfvertrouwen. Heel vaak heb je dat idee meegekregen in je opvoeding. Van je ouders. Op school.

De oplossing: wees je ervan bewust en laat het los.

Leg de lat niet zo hoog voor jezelf.

Ontspan.

De realiteit is dat je prima bent zoals je bent. Het kan best een tandje minder. Je hoeft de boel niet te laten versloffen, maar perfect bestaat niet.

Wie naar perfectie streeft is gedoemd om te falen. Je wilt dan voldoen aan maatstaven die onbereikbaar zijn. Je kunt nu eenmaal niet overal in uitblinken.

En zelfs al ben je ergens heel goed in. Misschien wel de beste van de wereld. Dan nog kun je een slechte dag hebben.

Het is onvermijdelijk. Je kunt er maar het beste vrede mee hebben. Ook de beste voetballer mist wel eens een strafschop. Voorbeelden te over. Het overkomt iedereen. Er zijn geen uitzonderingen.

Dus wees eens wat minder streng voor jezelf. Zelfvertrouwen vergroten doe je zo. Je zult je direct beter voelen.

Tip 3: Stap vaker uit je comfortzone

Je kunt alleen groeien als je af en toe iets spontaans doet. Stap uit je comfortzone.

Begin met iets kleins. Ben je verlegen, neem je dan bijvoorbeeld voor om ‘s ochtends bij de bushalte ‘Goedemorgen!’ te zeggen tegen de andere passagiers die daar wachten.

Vaak heerst er een soort begrafenisstemming bij zo’n bushalte. Mensen kijken zwijgend voor zich uit of zonderen zich af door te turen naar het schermpje van hun telefoon.

Wie introvert is, schuift zwijgend aan. Met een stalen gezicht. Mondhoeken naar beneden. Om dan ‘Goedemorgen!’ te zeggen is wel even een dingetje. Daar is moed voor nodig.

Als jij dat lastig vindt, doe het dan gewoon eens. Wat kan jou het schelen? Doe het. Stap uit je comfortzone. Waarschijnlijk valt het mee.

Het is maar een voorbeeld. Misschien ga je nooit met de bus. Dat boeit niet. Verzin iets dat bij jou past. Volg je hart.

Doe iets wat je eigenlijk niet durft. En doe het gewoon.

Begin niet te groot. Neem iets kleins. Denk je dat je dat niet kunt? Lees dan tip 1 nog eens na.

Tip 4: Accepteer mislukkingen

Uit je comfortzone gestapt? Daarna iets groters geprobeerd en op je bek gegaan? Big deal!

Mislukkingen horen erbij. Laat je daar nooit door ontmoedigen. Lik je wonden en ga vrolijk verder.

De meest succesvolle mensen zijn vele keren afgewezen voordat ze succes kregen. Ze gaven niet op. Uiteindelijk slaagden ze.

Je hoeft niet perfect te zijn. Maar zelfs als je voor een voldoende gaat, en niks meer dan dat, kan er toch iets mis gaan. Er kan altijd iets gebeuren waarmee je geen rekening hebt gehouden.

Sterker nog: het is honderd procent zeker dat het ooit een keer anders loopt dan gepland.

Een dikke, vette blunder maken we allemaal wel eens. Het is niet erg. Tenminste, niet op de lange termijn.

Op het moment zelf is het knap vervelend natuurlijk. Je kunt wel door de grond gaan van schaamte en spijt. Maar later lach je erom.

Je leert ervan. En het maakt je sterker.

Accepteer bij voorbaat dat je wel eens een grandioze misser maakt. En als het gebeurt, denk je: shit! Maar je weet: het hoort erbij.

Uithuilen en opnieuw beginnen. No pain, no gain. Moedig voorwaarts!

Tip 5: Vier je successen

Elke keer als je je twijfel overwonnen hebt. Als je een stapje uit je comfortzone hebt gedaan. Hoe klein ook. Geef jezelf een schouderklopje en vier het succes.

Koop een mooi notitieboekje, iets dat in je tas past, en noteer daarin elk succes. Doe dat zo snel mogelijk. Het kleinste succesje komt in je boekje.

En elke keer als je een kleine terugval hebt, pak jij je boekje. Lees je successen na. Laat ze tot je doordringen. Beleef het nogmaals.

Besef dan hoe ver je al bent gekomen.

Beloon jezelf voor elk succes dat jij behaalt. Koop iets leuks. Verwen jezelf. Neem een avondje vrij. Ga jezelf te buiten aan Netflix. Boek een kaartje voor de wellness. Wat dan ook.

Je hebt het verdiend.

Je zelfvertrouwen vergroten doe je op deze manier. Je zult er versteld van staan hoe het balletje begint te rollen. Je succes, en daarmee je gevoel van eigenwaarde, zullen groeien als een sneeuwbal die steeds groter wordt.

Je zult steeds mooiere en grotere overwinningen in je boekje schrijven.

Tip 6: Ken je beperkingen

Breng alle bovenstaande tips in de praktijk, vergroot je zelfvertrouwen, stap uit je comfortzone, maar blijf realistisch.

Ken je beperkingen. Eigenlijk betekent dit: doe het stapje voor stapje.

Droom groot, maar probeer niet alles in één keer.

Als je honderd kilo weegt, en je hebt nog nooit gesport, schrijf je dan niet meteen in voor de marathon. Ga eerst afvallen, gezond eten, en probeer af en toe een drafje. Vier je succes als je vijf minuten achter elkaar kunt hardlopen.

Bouw het langzaam op.

Je beperkingen kennen is niet negatief. Binnen je eigen grenzen moet je het maximale eruit halen.

Bibian Mentel verloor haar been. De Olympische Spelen kon ze niet meer halen. Maar ze won drie keer goud op de Paralympics. Met één been. Dat is wat we bedoelen.

Haal het maximale uit jezelf.

Zelfvertrouwen vergroten: tip 7

In een blog als deze kunnen we niet te diep op de zaken ingaan. Wil jij echt aan de slag om zelfverzekerd je doelen te halen?

Het is de allerbeste investering die je ooit kunt doen. Een investering in jezelf.

Wil jij aan jezelf werken en je zelfvertrouwen vergroten? Gelukkig en zonder twijfel in het leven staan? Klik dan op de onderstaande link voor een heel speciaal aanbod:

 

Ja, ik wil honderd procent geloven in mezelf >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *