Snel in slaap vallen met hypnosegemiddelde leestijd 8 minuten

snel in slaap vallen met hypnose

Snel in slaap vallen met hypnose is een techniek die steeds meer mensen ontdekken. Wat is het precies? Onbekend maakt onbemind. Sommige mensen denken zelfs dat hypnose gevaarlijk is. Dat is gelukkig een fabeltje. Slaaphypnose (of zelfhypnose) is niets meer of minder dan een techniek die je zelf toepast om tot rust te komen.

Zelfhypnose is een middel om je eigen gedachten te sturen. Je sust je rusteloze brein in slaap met je eigen fantasie en geestkracht, waardoor je vredig en zonder zorgen in slaap valt. Niets is fijner dan snel te slapen en ’s ochtends heerlijk uitgerust wakker te worden. Iedereen kan het! In dit artikel geven we je een paar heel eenvoudige technieken om snel in slaap te vallen met hypnose.

Waarom goed slapen zo belangrijk is

Goed slapen is belangrijk voor je gezondheid. ’s Nachts herstelt je lichaam zich van de dag. Je batterijen worden weer opgeladen, zodat je organen optimaal kunnen blijven functioneren.

Een goede nachtrust is van vitaal belang voor je longen, je hart, en ook voor je huid. Als je lekker geslapen hebt, zie je er veel beter uit. En wat belangrijker is, je voelt je beter. Uitgerust en vol energie. Je kunt dan de hele wereld aan.  

Als je slecht of weinig hebt geslapen is het een heel ander verhaal. Je bent chagrijnig, snel geïrriteerd en je ergert je aan de kleinste dingen. Een kleine tegenslag lijkt dan een enorm probleem. Het is lastiger om je te concentreren en je hebt daardoor veel meer kans op ongelukken in het verkeer, thuis of op je werk. En als dat dan gebeurt reageer je veel emotioneler en dramatischer dan wanneer je goed uitgerust zou zijn.

We slapen tegenwoordig echt te weinig

Lekker slapen is dus duidelijk heel belangrijk voor onze gezondheid, ons functioneren en ons welbevinden. Daarom is het eigenlijk raar dat we steeds minder slapen. Onze grootouders sliepen wel 20 procent meer dan wij.  

De redenen dat we tegenwoordig veel korter slapen dan vroeger zijn niet verrassend. We schuiven steeds meer op naar een 24-uurseconomie. We staan aan het einde van de middag in de file en dan moeten we nog van alles doen: kinderen ophalen, boodschappen, koken. We eten al lang niet meer om zes uur.  

De avonden duren veel langer doordat we sporten, uitgaan, tv-kijken. De late night talkshows beginnen pas tegen elf uur. En dan hebben we nog onze mobiele telefoon… Tot diep in de nacht zijn we er soms mee bezig.

Als we dan eindelijk in bed liggen, is het lastig om snel in slaap te vallen. Ons hoofd blijft maar malen. Maar dat we niet kunnen slapen is niet alleen een mentale kwestie, het heeft ook fysieke oorzaken. Door het blauwe licht dat de beeldschermen ongemerkt uitstralen wordt de aanmaak van melatonine geblokkeerd.

Gerelateerd:

Computerbril kopen? Review Shadez Blue Light beeldschermbril

Algemene tips om beter te slapen

Om beter te slapen, kun een aantal omstandigheden creëren die jouw slaaproutine kunnen verbeteren. Voordat we verder gaan over slaaphypnose eerst nog een paar algemene tips.

Zorg dat je slaapkamer optimaal is ingericht voor een goede nachtrust. Dat betekent dat het er ’s nachts donker is, dus zorg voor gordijnen die geen licht doorlaten. Het beste is het als je slaapkamer alleen wordt gebruikt om er te slapen. Je geest associeert deze ruimte dan met een goede nachtrust. Hou computers, laptops en andere zaken die met werk in verband staan daarom zo veel mogelijk buiten je slaapkamer.

Probeer zo veel mogelijk een vast slaapritme aan te houden, gedurende de hele week. Dus ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en sta dagelijks op ongeveer dezelfde tijd op. Dus ook in het weekend. Je kunt dan eventueel een middagdutje doen als je er behoefte aan hebt.

Bereid je lichamelijk en geestelijk voor op de nacht. Stop een uur voordat je gaat slapen met alle activiteiten waarmee een beeldscherm gemoeid is en dim de lichten. Creëer een vast avondritueel voor jezelf. Lees bijvoorbeeld even wat uit een echt boek of laat de hond uit. Je kalmeert je geest op deze manier al vast een beetje, wat je straks ook zal helpen om snel in slaap te vallen met hypnose.   

Breng je geest tot rust om makkelijker in slaap te vallen

Lekker in slaap vallen heeft een grote psychologische component. Veel mensen met slaapstoornissen klagen erover dat hun hoofd maar door blijft gaan als ze in bed liggen. Ze voelen de behoefte om hun hersens als het ware uit te schakelen.  

Maar in feite is slaap niet de volledig passieve, inerte toestand die we ons er vaak bij voorstellen. In plaats van ‘uit te schakelen’, schakelen je hersenen juist in op bepaalde activiteiten als je in slaap valt. 

Je hersenen zijn actief tijdens de slaap, maar anders dan wanneer je wakker bent. Je brein reageert nu op inwendige stimuli in plaats van prikkels van buitenaf. Je indrukken van de dag, met alle emoties die erbij horen, krijgen een plekje in je geheugen terwijl je slaapt. Slapen is dan ook niet één proces. Je slaap kent verschillende lagen en fases.

Wat gebeurt er in je hoofd terwijl je slaapt?

Waarom snel in slaap vallen met hypnose zo makkelijk is kunnen we beter begrijpen als we iets meer weten over de verschillende stadia van de slaap. Daarom eerst nog even kort iets over deze fasen, voordat we een paar technieken aanreiken waarmee je door slaaphypnose snel kunt wegdromen.

Tijdens je slaap wissel je telkens tussen lichte slaap en diepe slaap. Dat gebeurt in drie fasen. Per fase verschilt de duur van de lichte en de diepe slaap.

Fase 1 begint als je in slaap valt. Het begint met een lichte slaap. Dit is de REM-slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement omdat je ogen dan snel heen en weer bewegen onder je gesloten oogleden. In deze fase droom je.

Deze fase van lichte slaap lijkt op de toestand die hebt onder hypnose. Tijdens de droomslaap zijn je lichaam en geest nog niet aan het uitrusten. Je wordt dan ook snel wakker in deze fase.

Na de lichte slaap volgt het de diepe slaap, met langzame hersengolven. Op dat moment beginnen lichaam en geest te herstellen van de inspanningen van de lange dag die achter je ligt. Tijdens deze diepe slaap rust je uit.

Tijdens fase 1 duurt de REM-slaap heel kort en de herstellende diepe slaap relatief lang. In de daaropvolgende fase 2 herhaalt zich de cyclus. Je krijgt dus eerst weer een REM-slaap en dan een diepe slaap met langzame hersengolven. Tijdens fase 2 duren de REM-slaap en de diepe slaap beide ongeveer even lang.

Tegen het einde van de nacht kom je in fase 3 terecht. In deze laatste fase bevind je je vooral in de REM-slaap, en dus minder lang in de diepe slaap. Als je ’s ochtends op een natuurlijke manier wakker wordt kun je je vaak nog wat flarden van je droom herinneren. Daaraan kun je zien dat je vlak voor het ontwaken in je REM-slaap (de droomfase) zat.

REM-slaap wordt gekenmerkt door een hogere hartslag, iets snellere ademhaling en meer  spier- en hersenactiviteit. Je bent als het ware al wat actiever, niet zo diep in slaap, waardoor het gemakkelijker wordt om wakker te worden.

Een goede nachtrust is niet alleen een kwestie van een kwestie van het aantal uren dat je in bed ligt, maar wordt ook bepaald door deze slaapstadia. Met andere woorden, het gaat niet alleen om kwantiteit, maar ook om de kwaliteit van je slaap. Daarbij is het belangrijk dat je de drie stadia doorloopt en er een goede balans is geweest tussen de droomslaap (waarin je geest wordt geordend) en de diepe slaap (waarin je lichaam zich herstelt).

Om geestelijk en lichamelijk goed te herstellen tijdens de nacht moet je ongeveer een derde van de tijd in de REM-slaap zitten en twee derde in de diepe slaap.

Mensen die depressief zijn bevinden zich tijdens hun slaap voor het grootste deel van de tijd in de REM-slaap. Ze krijgen dus veel te weinig diepe slaap mee, ook al zijn ze niet wakker. Dat is ook de reden dat ze moe wakker worden. Een depressie is ook lichamelijk uitputtend en leidt zo tot een negatieve spiraal.   

Snel in slaap vallen met hypnose

Als je in je bed ligt en merkt dat je niet in slaap valt, kun je verschillende dingen doen. We schreven al eerder over snel in slaap vallen met de 4-7-8 methode.

Een andere manier is slaaphypnose. Snel in slaap vallen met hypnose is voor iedereen gemakkelijk te leren. Het is zonder enig risico. Waar het om gaat is puur dat je jezelf tot rust brengt. Met een hoofd dat maar door blijft malen kom je nooit lekker in slaap. Daarom is het heel fijn om een manier te kennen om tot rust te komen.

Je valt in slaap als je geest overschakelt van de externe werkelijkheid naar wat er van binnen gebeurt. In je hersenen wordt dan het deel actief dat dromen en verbeelding stimuleert. Door je doelbewust dromen en fantasieën voor de geest te halen, stimuleer je dat deel van je brein, waardoor je jezelf net dat kleine zetje geeft om lekker in slaap te komen en weg te dromen in een diepe slaap.  

Kies daarbij zorgvuldig het onderwerp van je fantasieën. Piekeren is ook een vorm van fantaseren, maar dan uiteraard eentje die averechts werkt. Je maakt dan stresshormonen aan die je wakker maken. Door je zorgen te maken over wat er zou kunnen gebeuren val je dus nooit in slaap.

Sluit in plaats daarvan je ogen en oefen je verbeeldingskracht op een manier die je een fijn gevoel geeft. Laat het gevoel dat je moet slapen los, want dan lukt het juist niet. Focus volledig op je fantasie en ontspan jezelf. Je glijdt dan al snel ongemerkt de eerste fase van de slaap in. En zelfs al lukt dat niet direct, als je ontspannen bent rust je toch uit, zowel lichamelijk als geestelijk.

Slaaphypnose in de praktijk

Een eeuwenoude manier van zelfhypnose is schaapjes tellen. Ja echt! Schaapjes tellen is een vorm van hypnose. Hieraan zie je ook dat hypnose niet eng of gevaarlijk is en dat er totaal geen risico aan vastzit.

Je stelt je voor dat je een kudde schapen ziet in een weiland. Wollige, zachte beesten. Ze staan in een groene wei. Er schijnt een lekker zonnetje. Stel je precies voor hoe het eruit ziet, wat je hoort, hoe het voelt, wat je ruikt. Opeens zie je een schaap over de dam gaan. En je weet: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Je gaat ze tellen als ze een voor een over de dam lopen…  

Hiermee trigger je het deel van je hersens dat in werking treedt als je gaat dromen. Op die manier kom je vanzelf in de droomfase (REM-slaap) en zo begint de eerste fase van een goede nachtrust.

Maar je hoeft natuurlijk niet per se schapen te tellen. Misschien ben jij als kind ooit gebeten of geschopt door een schaap en maken die beesten helemaal geen positieve gevoelens bij je wakker. Dat maakt niet uit. Dan denk je gewoon ergens anders aan.  

Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat je heerlijk op een tropisch strand zit. Je hoort de branding; voelt de wind door je haren. Welke kleuren zie je? Wat hoor je? Let op mensen die aanwezig zijn en wat ze doen. Het is een fijne plek. Mooie mensen lachen naar je.

Stel je alle indrukken voor die je zou meemaken op jouw favoriete plek. Het kan ook een bos zijn. Of een mooie stad. Jij bent de baas. Visualiseer de ideale situatie. Voel de koelte of de warmte van de lucht, zie het glinsterende avondlicht dat op het wateroppervlak speelt. Laat je meevoeren door je fantasie. Voor je het weet, lig je te snurken.

Warm je handen door zelfhypnose en val snel in slaap

Tot slot nog een heel eenvoudige oefening, die supergoed werkt om snel in slaap te vallen en de hele nacht rustig door te slapen zonder tussentijds wakker worden. Deze truc heeft te maken met een fysiologisch effect, namelijk het feit dat je lichaamstemperatuur van invloed is op je slaap.

Je merkt er zelf niets van, maar vanaf het moment dat je ’s ochtends wakker wordt begint de temperatuur van je lichaam langzaam te stijgen. In het midden van je middag is het warmste punt van je lichaamstemperatuur bereikt. Na deze piek zal je lichaamstemperatuur weer langzaam dalen. Dat wil zeggen, de temperatuur van je romp daalt, maar in verhouding zullen je handen en voeten iets warmer worden. Als je op een natuurlijke manier in slaap valt, heb je een relatief lage temperatuur in je romp, met  verhoudingsgewijs warme handen en voeten.

Deze kleine veranderingen van temperatuur zijn meetbaar en hebben te maken met de bloedsomloop. Daarom kan het in de winter helpen om sokken te dragen in bed. Je voeten blijven iets warmer en daardoor komt je lichaam in de slaapmodus.  

Maar niet alleen sokken, zelfs de suggestie dat je handen en voeten warmer worden brengt je lichaam en geest al in de slaapstand. Hier komt dus de hypnose om de hoek kijken.

Stel je, terwijl je lekker in bed ligt, een knapperend haardvuurtje voor. Je ligt of zit op een zacht kleed. Glaasje wijn erbij als je daarvan houdt. Misschien zit je favoriete persoon wel naast je. Het is fantasie, dus het kan je partner zijn, iemand die je kent, of een bekende filmster of zanger(es). Je voelt je heerlijk ontspannen terwijl je daar in gedachten samen zit te turen naar het haardvuur.  

Buiten is het koud, maar jij zit behaaglijk. Visualiseer alles weer en maak het plaatje compleet. Je proeft de wijn, hoort het hout in het vuur, de vlammen. Je ruikt heerlijke geuren. Je strekt je handen uit naar het vuur. Je voelt hoe het vuur je handpalmen verwarmt.

Door deze simpele oefening zullen je handen door autosuggestie echt iets warmer worden ten opzichte van je kerntemperatuur. Je lichaam herkent dit signaal. Het is voor je hersenen een teken om te ontspannen. Je zult snel in slaap vallen.

Lees ook: Affirmaties voor het slapen gaan

Meer weten over slapen

Probeer zeker de bovenstaande tips eens uit. Je zult gegarandeerd sneller in slaap vallen en de volgende morgen uitgerust wakker worden. Deel je ervaringen door hieronder een reactie achter te laten.

Uiteraard valt er nog veel meer te zeggen over slapen en het elimineren van slaapproblemen. Welke slaapstoornis je ook hebt, er is een oplossing voor. De meest integrale aanpak van slapeloosheid is de 7 stappen methode. Speciaal voor onze lezers geldt nu een bijzondere aanbieding met een aantal bonussen. Wil je daar meer over weten, klik dan nu vrijblijvend op de onderstaande link. Doe het direct, want de aanbieding is maar tijdelijk:

 

Tijdelijke aanbieding 7 stappen methode om beter te slapen 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *